GÜNDEM

Hizmet ihracatçıları 2028 yılında 200 milyar dolarlık ihracat hedefliyor

Abone Ol

Yaklaşık 89 milyar dolara ulaşan ihracatıyla Türkiye’nin hizmet sektöründeki gücünü dünyaya tanıtmayı amaçlayan Hizmet İhracatçıları Birliği (HİB), 2022 yılında başarılarıyla öne çıkan ihracatçıları ödüllendirdi.

Hizmet İhracatçıları Birliği (HİB), 2022 yılının en fazla ihracat gerçekleştiren şirketlerini ödüllendirdi. Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, Hizmet İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Şekib Avdagiç ve Hizmet İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyeleri’nin katıldığı “Hizmet İhracatçıları Buluşması ve 2022 Yılı İhracat Şampiyonları” ödül töreninde konuşan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe  “Hizmet ihracatımız geçen yıl 50 milyar dolar dış ticaret fazlası vermişti. İnanıyorum ki denge ihracat lehine artarak devam edecek” dedi ve “Bu yıl Cumhuriyetimiz 100 yaşına bastı. Yeni bir yüzyıla başlarken özgüvenimiz çok daha yüksek. Bu anlamda ihracatta Türkiye’yi ilk 10 ülke arasına çıkarmayı hedefliyoruz. Hedef çok iddialı biliyoruz, 100 yıl önceki azim, heyecan ve kararlılıkla çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Bu yıl Ocak- Eylül döneminde hizmet ihracatımız, 75 milyar dolara ulaştı. Türkiye nitelikli işgücüyle bu alanda fark yaratmaya devam edecek. İş yapma kültürümüzle nevi şahsına münhasır bir toplumuz. Mal ve hizmet ihracatını birbirinden ayırmadan bir bütün olarak görüyoruz. Ödül alan tüm firmalarımızı kutluyorum” yorumunu yaptı. 100 milyar dolarlık ihracat HİB Yönetim Kurulu Başkanı Avdagiç ödül töreninde yaptığı konuşmada, hizmet ihracatçılarının sadece kendi sektörleri için değil; Türkiye’nin ihracatına da katkı sunduklarını belirterek, “Çok genç bir birlik olmamıza rağmen kısa bir sürede 89 milyar dolarlık ihracata imza attık. Kuruluşumuz yakın tarihlerde olsa da deneyimimiz oldukça köklü. Sahip olduğumuz bu köklü birikimle dış pazarda güçlü ve rekabetçi bir yer edindik. Hiç kuşkum yok ki dünya pazarındaki yerimiz giderek daha da genişleyecek ve Türkiye, küresel hizmet sektörünün yükselen yıldızı olacaktır. Cumhuriyetimizin 100. yılında kendimize 100 milyar doları aşan bir hedef belirledik. Bu bağlamda gerek Eximbank’ın ihracatçılara verdiği krediler, gerek Merkez Bankası’nın günlük reeskont limitini artırma kararı, ihracatçılar için son dönemde adeta can suyu oldu.” değerlendirmesini yaptı. “Sayın Bakanımız geçtiğimiz aylarda yaptığı açıklamada, 2028 yılı için hizmet ihracatında 200 milyar dolar hedefine işaret etmişti. Bu hedef bize iki gerçeği gösteriyor. Sektör bunu yapacak potansiyele sahip ve devletimiz bunu yapacağımız konusunda bize güveniyor” diyen Avdagiç, “Bizler hizmet ihracatçıları olarak, ülkemizin dışarıdaki yüzüyüz. İhracatçılarımız yeri geldiğinde girişimci ruhlarıyla, mal üreten ihracatçımızın da en büyük destekçileri oluyor. Hizmet ihracatçılarımız, bulunduğu pazarlarda şirketlerimizin ve ülkemizin tanıtımını yaparak, yeni kanallar açıyor, yeni fırsatlar oluşturuyor. Dünyanın farklı coğrafyalarında ülkemizin ekonomisine katkı sunabilmek, daha çok istihdam oluşturmak ve refah seviyemizi yükseltmek için çabalıyoruz. Eminiz ki, eğer cari açığımızı düşürmek, döviz girişini artırmak istiyorsak, hizmet ihracatı bizim için tali yol değil ana yoldur. Çünkü Türkiye’nin ihracatının yaklaşık üçte birini hizmet ihracatçıları gerçekleştiriyor. Eğer biz 7 trilyon dolarlık dünya hizmet ihracatından daha yüksek pay alırsak, bu bizim genel ihracatımızı da artıracaktır. Çünkü bizim sektörümüzün temel özelliği, diğer sektörleri de ivmelendirme kabiliyetinin olmasıdır.” diye konuştu. Avdagiç, konuşmasında kamu üniversitelerinde yurt dışından gelen öğrencilere yönelik ücret politikasının gözden geçirilmesi gerektiğini belirterek, kamu üniversitelerinde yapılacak makul bir düzenlemenin eğitim alanında ihracata da katkı sağlayacağını ifade etti. Hizmet sektöründen ihracat üstüne ihracat Hizmet ihracatçıları, Türk dizilerini 160’tan fazla ülkede 800 milyondan fazla seyirciye ulaştırdı. Lojistik ve taşımacılık sektörü, 2022 sonunda 35,3 milyar dolar olan sektörün ihracatını yakın gelecekte 40 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor. 90 milyar dolarlık dünya sağlık hizmetleri pazarında Türkiye’nin payının 5 milyar dolara çıkarılması hedefleniyor. İnşaat sektöründe 2022 ihracatı, 351 milyon dolar seviyesine ulaştı. Hedef, yıl sonunda 1 milyar dolarlık hizmet ihracatına ulaşmak. Turizm ve seyahatle ilgili hizmetler sektörü ihracatı 2022 yılında, bir önceki seneye göre yüzde 55 artışla 41,3 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti. 2022 itibarıyla Türkiye'nin yazılım ve bilişim sektörü ihracatı 2,9 milyar doların üzerinde oldu. Bu yıl için ise hedef, 5 milyar dolara ulaşmak. Yolcu taşımacılığı sektörü, pandemi kaynaklı olumsuzlukları hızlıca aşarak geçtiğimiz yılı yaklaşık 17 milyar dolar ihracat ile tamamladı. Türkiye, 300 bini aşkın uluslararası öğrenciyi ağırlıyor ve resmi verilere göre 1 milyar dolar civarında bir eğitim ihracatı geliri elde ediliyor. Liman işletmeciliği ve yer hizmetleri sektöründe dünyanın en önemli liman tesislerinde 550 milyon tona yakın yük elleçleniyor ve 180 milyonun üzerinde yolcuya yer hizmeti sunuluyor. Bakım ve onarım hizmetleri sektörü, 2022 yılında yüzde 33 artışla yaklaşık 1,9 milyar dolar ihracat geliri elde etti. Perakende ve danışmanlık gibi hizmetleri içerisinde barındıran diğer iş hizmetleri, 2022 yılında 3,9 milyar doları aşan ihracat geliri elde etti. Türkiye, finansal hizmetler alanında 486 milyon dolar ihracat geliri elde etti.  Türkiye oyun sektöründe 2022 yılında 424 milyon dolar yatırım alarak dikkatleri üzerine çekmeye devam ediyor.