EKONOMİ

Türk mutfağının ihracat üssü Avrupa’da kriz, sektörü olumsuz etkiliyor

Abone Ol

Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü, Avrupa pazarındaki daralmanın etkisiyle yılın ilk iki ayında toplamda 460 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 10.5 oranında düşüş yaşanırken, Türkiye sektörde en fazla ihracat yapan ülkeler sıralamasında altıncı sıradaki yerini korudu.

Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, Avrupa’daki ekonomik sıkıntıların ihracata olumsuz yansıdığını belirterek, “Türkiye olarak yaşadığımız bu zorlukları, rakip ülkeler Almanya ve İtalya da deneyimliyor. Geçtiğimiz yıla benzer şekilde kötü bir başlangıç yapmamıza rağmen, ilerleyen aylarda toparlanma bekliyoruz. Yılın ikinci yarısında ekonomik iyileşmenin gerçekleşeceğine inanıyor ve çalışmalarımıza ara vermeden devam ediyoruz.” dedi.

EVSİD'in açıkladığı 2025 yılı Şubat ayı ihracat verilerine göre, sektör bu ay 220 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Yılın ilk iki ayında ulaşılan 460 milyon dolarlık ihracat, geçen yılın aynı dönemindeki 514 milyon dolara kıyasla yüzde 10.5 oranında azaldı.

Alt ürün grupları incelendiğinde, Ocak-Şubat döneminde hiçbir grupta artış görülmezken, en büyük ihracat kalemi olan elektrikli ürünlerde yüzde 12’lik bir düşüş yaşandı. Bu grupta ihracat 156.3 milyon dolar olarak kaydedilirken, metalden mamul ürün grubunda yüzde 10.2 düşüşle 133.4 milyon dolarlık, plastik grubunda ise yüzde 7.6 düşüşle 105 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirildi.

BİRİM FİYATTA TEK ARTIŞ PLASTİK ÜRÜN GRUBUNDA

Ana alt ürün gruplarında yaşanan bu düşüşü karşın birim ihracat değeri geçtiğimiz yılın ilk iki ayına göre yüzde 0.2 artışla 3.79 dolardan 3.80 dolara yükseldi. Sektörün lokomotifi olan elektrikli ürün gruplarında birim fiyat yüzde 3.9 düşerken, kilogram birim fiyatı 4.64 dolardan 4.46 dolara geriledi. Metalden mamul ürün grubunda birim fiyatlar yüzde 2.5 düşüşle 4.53 dolara inerken, plastik ürün grubunda ihracat birim fiyatı yüzde 10'luk artış ile 3.08 dolardan 3.38 dolara tırmandı.

EVSİD BAŞKANI ÖZGER: AVRUPA'DAKİ SIKINTI İHRACATI OLUMSUZ ETKİLİYOR

Açıklanan rakamları değerlendiren EVSİD Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, tüm alt sektörlerin ihracatında daralma yaşandığını ve birim fiyatların da plastik ürün kategorisindeki yüzde 10'luk artış dışında gerilediğini kaydetti. Sektörün en önemli ihracat pazarı olan Avrupa'daki durgunluğun ve yavaşlamanın sektörü olumsuz etkilediğini ifade eden Özger, "İhracatımızı ülkeler bazında incelediğimizde ilk 5 pazarımızın Avrupa ülkeleri olduğunu görüyoruz. Yine alt ürün grupları bazında incelediğimizde de benzer şekilde en önemli ihracat pazarlarımız Avrupa ülkeleri. Sektör ihracatımız Avrupa pazarındaki ekonomik sıkıntılardan fazlasıyla etkileniyor." dedi.

Sektör küresel ölçekte incelendiğinde ve son açıklanan 2023-2024 Ocak-Kasım verilerine göre Türkiye'nin ev ve mutfak eşyaları sektöründe en fazla ihracat yapan ülkeler sıralamasında altıncı sıradaki yerini koruduğunu söyleyen Özger, "Türkiye olarak yaşamakta olduğumuz sıkıntıların bir kısmını rakiplerimiz Almanya ve İtalya'nın da yaşadığını görüyoruz. Hollanda ve Fransa ise özellikle 2024 yılı Ocak-Kasım döneminde ihracatlarını en fazla arttıran rakiplerimiz olarak göze çarpıyor." ifadelerini kullandı.

Avrupa'daki durgunluk yanında içeride yüksek finansman maliyetlerinin de sanayicinin işini zorlaştırdığını aktaran Özger, ihracatçıların yüksek faiz ve düşük kur baskısı arasında sıkışmaya devam ettiğini kaydetti. İhracat birim fiyatlarının artırılamaması ve düşük karlılıkların önümüzdeki dönem için en büyük risklerin başında geldiğini kaydeden Özger, "Geçtiğimiz yıla da kötü başlayıp sonrasında toparlamıştık. Yılın ikinci yarısından itibaren beklenen ekonomik toparlanmayı düşündüğümüzde umudumuzu kaybetmeden yolumuza ediyoruz. Dünyada ticaretin yavaşladığı dönemde özellikle yakın pazarlarla ticaretin önemi giderek artıyor. Kısa vadede biraz daha yakın pazarlara odaklanıp kayıplarımızı telafi edeceğiz." dedi.