EKONOMİ

Türkiye şubat ayında 20,8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi

Abone Ol

Türkiye'nin şubat ayı ihracatı 20,8 milyar dolar olarak gerçekleşti. Yılın ilk iki ayında toplam ihracat 41,9 milyar dolara ulaşırken, son 12 aylık ihracat ise 262,7 milyar dolar seviyesine çıktı. İhracat verileri, Ticaret Bakanı Ömer Bolat ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe tarafından Ankara’da açıklandı.

TİM Başkanı Mustafa Gültepe, ihracatta dalgalı seyrin bu yıl da devam ettiğini vurgulayarak, ocak ayında yüzde 5,8'lik bir artış yaşanırken, şubat ayında düşüş trendine girildiğini belirtti. Gültepe, rekabetçilikte yaşanan sorunların bu dalgalanmada etkili olduğunu ifade etti.

En çok ihracat yapan sektörler sıralamasında otomotiv, şubat ayında da liderliğini koruyarak 3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Kimyevi maddeler sektörü 2,5 milyar dolarla ikinci sırada yer alırken, hazır giyim ve konfeksiyon sektörü ise 1 milyar 360 milyon dolarlık ihracata imza attı.

İhracatta sürdürülebilir büyümenin önemine dikkat çeken Gültepe, "2025 yılında 280 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşabilmemiz için ihracatımızı her ay en az yüzde 7 artırmamız gerekiyor. İlk iki ayda hedefin gerisinde kalmamıza rağmen karamsarlığa kapılmıyoruz. Pazar çeşitliliğimizi artırmak ve katma değerli ihracatımızı güçlendirmek için çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz" dedi.

PARİTE İKİ AYDA 808 MİLYON DOLAR EKSİ YAZDIRDI

“Genel Ticaret Sistemi (GTS) kayıtlarına göre, şubat ayında 20,8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdik. Geçen yılın aynı ayına göre yüzde 1,5 eksideyiz. 2025’in ilk iki ayında ihracatımız 41,9 milyar dolara, 12 aylık ihracat ise 262,7 milyar dolara ulaştı. İki aylık ihracatta yüzde 2,1, 12 aylık ihracatta 1,5 artıdayız. Şubat ayında hizmet ihracatımızın 9 milyar dolar civarında geleceğini tahmin ediyoruz. Sektörler özelinde baktığımızda otomotiv, 3 milyar dolarla liderliğini sürdürdü. Otomotivi, 2,5 milyar dolarla kimyevi maddeler, 1 milyar 360 milyon dolarla hazır giyim, 1,3 milyar dolarla elektrik elektronik ve 1,2 milyar dolarla çelik takip etti. İlk beşte yer almamakla birlikte geçen ay mücevher ile savunma ve havacılık sektörlerimizin ihracatımıza katkısının altını çizmek istiyorum. Geçen ay mücevher ihracatımız yüzde 381 artışla 862 milyon dolara, savunma ve havacılık ihracatımız ise yüzde 134 artışla 434 milyon dolara yükseldi.

Firmaların yasal merkezini baz alan TİM verilerine göre geçen ay 35 ilimiz ihracatını artırdı. En çok ihracat yapan 5 ilimiz İstanbul, Kocaeli, Bursa, Ankara ve İzmir şeklinde sıralandı. Niğde ve Erzincan, tarihlerinin en yüksek ihracat değerlerine ulaştı. Şubat’ta ilk kez ihracat yapan firma sayısı bin 46 oldu. İhracat ailemize katılan yeni firma sayısında son dönemde bir gerileme görüyoruz. Rekabetçiliğimizin zayıflamasına bağlı olarak ihracata ilgi ne yazık ki azalıyor. Bu durumu ihracatımızın geleceği açısından bir risk olarak değerlendiriyoruz. Birim ihracat değerimiz Şubat’ta 1,49 dolara yükseldi. Parite geçen ay ihracatımızı 323,9 milyon dolar negatif etkiledi. İki ayda parite kaynaklı kaybımız yaklaşık 808 milyon dolara yükseldi.”

EN ÇOK İHRACAT YAPILAN İLK ÜÇ ÜLKE ALMANYA, ABD VE BİRLEŞİK KRALLIK

Mustafa Gültepe, geçen ay en çok ihracat yapılan ülkelerin Almanya, ABD, Birleşik Krallık, İtalya ve Irak şeklinde sıralandığını bildirdi. 44 ülkede yüzde 50’nin, 77 ülkede yüzde 10’un üzerinde artış kaydettiklerini belirten Gültepe, “Genel tabloda ise 104 ülkeye ihracatımızı artırdık. Ürdün, Portekiz ve Malezya’ya ihracatta en yüksek aylık değerlere ulaştık.” dedi.

Güncel gelişmeleri de değerlendiren Gültepe, Türkiye ekonomisinin 2024’te yüzde 3,2 büyüdüğünü hatırlattı. Türkiye’nin geçen yıl OECD ülkeleri arasında en yüksek büyüme oranına sahip iki ülkeden biri olduğuna dikkat çeken Gültepe, sözlerini şöyle sürdürdü:

İHRACATI YENİDEN BÜYÜMENİN DİNAMOSU HALİNE GETİRMEK İSTİYORUZ

“Büyümede sanayinin payı son dört yıldır azalıyor. 2023’te yüzde 19,3 olan bu pay, geçen yıl yüzde 18,8’e geriledi. Net ihracat geçen yıl büyümeye 1,1 puan pozitif katkı verdi. Biz en sağlıklı büyümenin üretim ve ihracatla olduğuna inanıyoruz. Ancak yılın son çeyreğinde net ihracatın büyümeye katkısı negatif oldu. Bu durum, küresel talep dalgalanmalarına ve rekabetçilikteki gerilemeye işaret ediyor. Sanayicimizin yatırım iştahının yüksek olmasına rağmen, dış talepteki daralma ve rekabet gücündeki kayıplar ihracatımızı olumsuz etkiliyor. Bu tabloyu iyi okumamız gerekiyor. 2024, ihracatımızın rekabetçilikle sınandığı bir yıl oldu. Bu sorunu aşabilirsek ihracatı yeniden büyümenin dinamosu haline getireceğimize inanıyoruz.”

İHRACATÇILARIMIZIN SORUNLARINI YERİNDE DİNLİYOR, İSTİŞARE EDİYORUZ

Türkiye’nin 2025’e 280 milyar dolar ihracat hedefiyle başladığını hatırlatan Gültepe, sözlerini şöyle noktaladı:

“Hedefe ulaşabilmemiz için ihracatımızı en az yüzde 7 artırmamız gerekiyor. Aylık dalgalanmalar olabilir. Ama yıllık ortalamada yüzde 7’lik büyümeyi yakalamak durumundayız. İlk iki ayda ne yazık ki hedefin gerisindeyiz. Bu ay tam 17 sektörümüz eksi yazdı. Her şeye rağmen asla karamsarlığa kapılmıyoruz. Gerek pazar çeşitliliğimizi artırarak, gerekse katma değerli ihracatımızı güçlendirerek hedefimize ulaşmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu ay Bulgaristan,

Nisan’da Çin ve Libya ticaret heyetlerimizi düzenleyeceğiz. Bölgesel toplantılarımızla, ihracatçılarımızın sorunlarını yerinde dinliyor, çözüm önerilerimizi istişare ediyoruz. Yılın üçüncü bölgesel toplantısını geçen hafta Mersin’de düzenledik. Sahadan elde ettiğimiz sonuçları, sorunları ve çözüm önerilerini ilgili kurumlarımızla paylaşıyoruz.”