FUAR HABERLERİ

13. Deri ve Kürk Modası Fuarı (Leather&Fur Fashion), kapılarını ziyaretçilere açtı

Abone Ol

Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneği (TDKD) tarafından Antalya'da düzenlenen 13. Deri ve Kürk Modası Fuarı (Leather&Fur Fashion), kapılarını ziyaretçilere açtı. Deri sektörünün yılın başında ihracatta yüzde 30'lara varan düşüşlerle karşılaştığını, ancak yıl sonuna doğru bu düşüşün yüzde 18'e gerilediğini ifade eden Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Deri ve Deri Mamulleri Sektör Kurulu Başkanı ve İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Başkanı Güven Karaca, bu yavaşlamayı olumlu bir gelişme olarak gördüklerini belirtti. Karaca, sektörün toparlanmaya başladığını ve şirketlerin mali açıdan bir sorun yaşamadığını, yalnızca düşük kârlılıktan dolayı kendilerini koruma altına aldıklarını dile getirdi. Karaca ayrıca, olumlu sinyallerin alınmasıyla sektörün hızlı bir toparlanma sürecine gireceğine inandıklarını vurguladı.

TDKD Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Sarıgül ise Türkiye’de artan maliyetlerin sektörü zorladığını belirtti. İş gücü maliyetlerinin ilk kez ham madde maliyetlerini aştığını ifade eden Sarıgül, bu zorlu dönemde Antalya’da düzenlenen fuarın sektöre enerji ve moral sağladığını söyledi.

Türk deri sektöründeki firmaları uluslararası pazarların temsilcileriyle buluşturan Leather&Fur Fashion Fuarı, 14 ülkeden bine yakın alıcı ile Türkiye’den 68 firmanın katılımıyla gerçekleştiriliyor. 12-15 Aralık tarihleri arasında devam edecek fuar, artan maliyetler ve düşük döviz kurunun ihracat üzerindeki olumsuz etkileriyle mücadele eden sektöre moral vermeyi hedefliyor.

'SEKTÖR YÜKSELİŞE GEÇTİ DİYE BAKIYORUZ'

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Deri ve Deri Mamulleri Sektör Kurulu Başkanı ve İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Güven Karaca, artan maliyetlere rağmen düşük döviz kuru nedeniyle Türkiye'nin deri sektöründe rakiplerine kıyasla oldukça pahalı kaldığını ifade etti. Türkiye’nin hedef pazarları arasında yer alan Rusya ve Ukrayna’daki durumun sektöre olumsuz yansıdığını belirten Karaca, yılın başında bu etkilerin ciddi şekilde hissedildiğini ve ihracatta yüzde 30’lara varan düşüşler yaşandığını söyledi. Ancak yıl sonuna doğru bu düşüş oranını yüzde 18’e indirmeyi başardıklarını dile getiren Karaca, "Düşüş hızındaki yavaşlama, sektörün yükselişe geçtiğine işaret ediyor. Bundan daha kötü bir durum beklemiyorum." dedi.

Deri ve deri konfeksiyon sektörlerinin Türkiye ihracatı açısından son derece önemli olduğunu vurgulayan Karaca, 2022’de ihracatın 2 milyar doları aştığını hatırlattı. Deri konfeksiyon ürünlerinde kilogram başına 200 dolar ihracat değeriyle mücevher sektöründen sonra ikinci sırada olduklarını belirten Karaca, Türkiye'nin ortalama kilogram başı ihracatının yalnızca 1,70 dolar olduğunu söyledi. Karaca, "Biz katma değerli ürün üretiyoruz ve sektörümüzün Türk ekonomisine katkısını çok iyi biliyoruz. 200 dolar ortalamayla ürün satıyoruz. Bu oranı yüzde 10 artırmanın bile Türkiye ekonomisine etkisi büyük olur." şeklinde konuştu.

'ZOR DURUMDA FİRMA YOK, KÂRSIZ ÇALIŞMAMAK İÇİN KAPASİTE DÜŞÜRDÜLER'

Sektörde bazı firmaların zor durumda olduğuna dair çıkan haberlere de değinen Karaca, deri sektöründeki firmaların altyapısının ve finansal durumlarının gayet iyi olduğunu, mali olarak bir problem yaşanmadığını söyledi. Bugünkü problemin kârsızlık olduğunun altını çizen Karaca, şöyle devam etti: 

"Biz bu işi namı için yapmıyoruz, kâr için yapıyoruz. Kâr görmediğimiz işi yapmayız, o yüzden de kendimizi korumaya alırız. Mevcut ortamda herkes kapasitelerini düşürdü, beklemeye geçti ve o nedenle ihracatta düşüş yaşandı. Eğer biz fiyat tutturmaya başlarsak, kârlılığı görürsek ve finansmana erişimimiz kolaylaşırsa, yani ışığı gördüğümüz noktada, kar gördüğümüz noktada ve imalat ortamının iyileştiği noktada sektörün çok hızlı bir şekilde toparlanıp tekrar yükselişe geçeceğimize eminim. Deri sektörü çok dinamik bir sektör. Ne kadar sipariş gelirse gelsin 1 haftada üretebilir seviyedeyiz. O yüzden düşüşlerden çok korkmuyoruz. Yüzde 18'lik düşüşü hemen toparlarız. Bizim sektör geçmişte yaşadığı krizlerden çok şey öğrendi, bu nedenle fırsatlara ve tehditlere çok hızlı tepki gösterir. O konuda hiç endişemiz yok. "

FUAR SEKTÖRÜ DİRİ TUTUYOR, TÜM ALICILARI ANTALYA'DA TOPLUYOR

Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneği (TDKD) Başkanı Cengiz Sarıgül de Türkiye'deki maliyetlerin yüksekliğine vurgu yaparak ilk kez iş gücü maliyetlerinin ham madde maliyetinin üzerine çıktığını söyledi. Sektörün bu zor günlerinde Antalya'da düzenlenen fuarın büyük bir enerji yarattığını ve sektöre moral verdiğini belirten Sarıgül, "Sektör kendisini bu fuarla diri tutuyor. Biz aslında müşterimize de iyilik yapıyoruz. Hepsini bu fuara getirerek hem kendimiz o enerjiyi dik tutuyoruz hem de onları enerjik tutmaya çalışıyoruz. Fuarı her altı ayda bir düzenliyoruz. 4-5 bin tane yeni model sunuluyor. Fuarımız bugün başladı ve 14 ülkeden yaklaşık bin alıcı geldi. Türkiye'den de 68 firmayız. Normalde mal almayacak insanlar bile buraya gelip o havayı ve çeşitliliği görünce sipariş veriyor." dedi. 

Türkiye deride tarihsel olarak en önemli pazarının Rusya ve çevre ülkeler olduğunun altını çizen Sarıgül, ihracatta yaşanan düşüşte Rusya'daki durumun da etkili olduğunu söyledi. Türkiye'nin sadece Rusya'ya satmadığını, aynı zamanda geçmişte Avrupa'ya yapılan ihracatta da oraya giden Rus turistlerin önemli alıcılar olduğuna işaret eden Sarıgül, "Rusya aslında sadece bizim değil tüm dünyanın pazarı. Avrupa'daki markalar da bizim ürünleri kendi ülkelerinde millileştirdikten sonra Rusya'ya satıyorlar. Deri konfeksiyon ise biraz daha farklı, Amerika ve Fransa çok önde gidiyor. Bu da bizim çok büyük gurur kaynağımız." dedi. 

Ukrayna'nın da Türk deri sektörü için çok önemli bir pazar olduğunu kaydeden Sarıgül, "Eğer Ukraynalılar rahat seyahat edebilse en az 300-400 alıcı daha gelirdi. Biz şu anda açıkçası halihazırda bu işe devam eden insanları diri tutmaya çalışıyoruz. Çünkü o pazarı kaybetmememiz lazım. Bölgeye çok düşük fiyatlarla giren Hindistan, Pakistan ve Çin gibi ülkeler var. Fiyatları neredeyse bizim yarımız. Ürünlerimizi kalitesi için müşteri bize yüzde 20 fazla vermeye hazır ama biz iki katına çıktık. Maalesef makas çok açıldı." diye konuştu. 

SEKTÖR KENDİNİ KORUMAYA ALDI

Sektörün şu anda kendisini korumaya aldığını ve gelişmeleri görmek istediğini söyleyen Sarıgül, şöyle devam etti: 

"Ama şu anda bu fuarda mesela büyük bir sipariş gelsin, herkes bir hafta on gün içinde adapte olup bütün malı üretip teslim edebilir. Kapasiteler düşse de sektörde herkes birbiriyle irtibata geçip bir anda ne istenirse o kadar üretebiliyor. Ben kapasitesi 10 bin ceket olan yerin 20 bin ceket sipariş alıp da üretemediğini duymadım. Deri konfeksiyonumuzun öyle bir dinamizmi ve gücü var. 3-4 günde mal teslim etmeye alışık bir sektörüz. Şu anda bütün sektörümüz müşterilerimizle birebir kontak halindeyiz. Onların sorununu dert edinip, kârdan vazgeçip sistemi çevirmeleri için elimizden gelen bütün fiyat alternatiflerini sunuyoruz, oradakileri ayakta tutmaya çalışıyoruz."