Geçtiğimiz yılı 3,4 milyar dolar ihracatla tamamlayan ev ve mutfak eşyaları sektörü, yılın ilk etkinliğini İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) iş birliğiyle Suudi Arabistan'a düzenledi. Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, Suudi Arabistan'ın son yıllarda hızla büyüdüğünü ve Türkiye olarak bu büyümeden pay almak istediklerini belirtti. Özger, Suudi Arabistan'a yönelik nihai ihracat hedeflerinin 1 milyar dolar olduğunu ifade etti. Ayrıca, Türkiye'nin çevresindeki gerginliğin azaldığını ve bu durumun, doğacak fırsatlarla bu yıl koydukları yüzde 10’luk büyüme hedefine ulaşmalarına yardımcı olacağına inandığını dile getirdi.
Özger, 2024'ü “ufak sıyrıklarla” atlattıklarını belirterek, “Bu enflasyonist ortamda, yüksek faiz ve düşük kur baskısının altında ve dünya genelindeki zorluklar arasında ihracatı koruyabilmek büyük başarı. Bu ülkede gerçekten değerli sanayiciler var ve her dönemde ülkesinin yanında oldular. Sanayiciler, taşın altına sadece ellerini değil, gövdelerini de koydular.” dedi.
Her yıl farklı ülkelerde Türk ev ve mutfak eşyaları üreticilerini alıcılarla buluşturan etkinlikler düzenleyen EVSİD, bu yılki ilk B2B buluşmasını Suudi Arabistan'da gerçekleştirdi. Özger, geçtiğimiz yıl Suudi Arabistan’a 130 milyon dolarlık ihracat yaptıklarını, ancak bölgenin bundan çok daha büyük bir potansiyel sunduğunu belirtti. Suudi Arabistan’da hem Riyad hem de Cidde’de iki farklı etkinlik düzenlediklerini ve 19 Türk firmasını 120 Suudi alıcıyla buluşturduklarını ifade eden Özger, gösterilen ilgiden oldukça memnun olduklarını söyledi. Ayrıca, Suudi Arabistan ile Türkiye arasındaki ilişkilerin güçlenmesiyle, ticaretin daha da artacağına inandığını belirtti.
ÜRETİMDEN GELEN GÜCÜMÜZÜ KULLANACAĞIZ, HEDEF 1 MİLYAR DOLAR
"Bu bölgeye ziyaret sıklığımızı artırmayı ve ilişkilerimizi daha da geliştirmeyi planlıyoruz. Yılda sadece bir sefer değil her sene gelmek gerekiyor ki ilişkiler daha sağlam olsun. Suudi Arabistan son yıllarda çok önemli yatırımlar yapıp hızlı bir şekilde büyürken ithalatı da artıyor. Ancak bizim ihracatımız istediğimiz hızda artmıyor. 130 milyon dolarlık mutfak eşyaları ihracatını yeterli görmüyoruz ve bunun 1 milyar dolara çıkması ile ilgili çalışmalar yapacağız. Bunu dille söylemesi kolay olsa da sahada aktif bir şekilde çalışıp hissettirmek gerekiyor. Burası yakın pazar ve bizler de daha yüksek pay almalıyız. Türkiye mutfak eşyalarında dünya genelinde Çin'den sonra net ihracatçı olarak ikinci sırada yer alıyor ve bu da üretimimizin gücünü gösteriyor. Bu gücü, ticaretimizin daha hızlı sonuç verebileceği yakın coğrafyalarda kullanmamız gerekiyor."
'DOĞRU İLİŞKİLERLE ZORU BAŞARACAĞIZ'
Yaptıkları etkinliklerde nicelikten ziyade niteliğe ve ortaya çıkacak işlem hacmine daha fazla önem verdiklerinin altını çizen Özger, davet ettikleri satın almacı ve toptancıları da bu hedefe
odaklı seçtiklerini kaydetti. Çin'in bölgede çok önemli bir oyuncu olduğunu ve Çin'i kurdukları ilişkilerle yenmeyi amaçladıklarını ifade eden Özger, "Bizim burada farklı yollar kullanarak pazardan daha fazla pay almamız lazım. Önce ilişkileri güçlendireceğiz, vereceğimiz fiyatlarda rekabetçi olacağız, bunun için de üretimde verimliliğe yöneleceğiz ki güçlü olalım. Markalı ihracata önem vereceğiz, Türk markaları ile boy gösterip farkındalık yaratacağız. İşimiz kolay değil, bunu biliyoruz ama biz zoru seviyoruz ve başaracağız." dedi.
'SICAK SATIŞ DÖNEMİ GEÇTİ, ARTIK SÜRDÜRÜLEBİLİR TİCARET DÖNEMİ'
EVSİD olarak 360 derece iletişime çok önem verdiklerini ve ilişki yönetiminin ihracat stratejilerinin en önemli ayaklarından biri olduğunu vurgulayan Özger, sadece fiyatla ilgi çekmeye çalışmadıklarını, verdikleri hizmet ve sundukları kalite ile bu ticareti döndürmeye çalıştıklarını ifade etti. Özger, şöyle devam etti:
"Normalde müşteriye bir fiyat verip unutabilirsin. Müşteri fiyatı beğenip sipariş de verebilir ama biz bunu bir aile ilişkisi şeklinde yürütmeye çalışıyoruz. Düzenlediğimiz etkinlikler o anlamda çok faydalı oluyor. Hem bir fuar havası var hem de masa başında karşılıklı olarak birbirine bizzat vakit ayıran insanların olduğu güzel bir etkinlik oluyor. Burada kurulan ilişkilerin meyvesini de Türkiye'de yiyoruz. Gelen satın almacıların ve toptancıların bir kısmını Türkiye'deki Invitation Only etkinliğine davet ediyoruz, onlar Türkiye'yi görüyor, sanayiyi tanıyor, iştahları kabarıyor ve aramızdaki bağlar kuvvetleniyor. Yaptığımız iş sadece 'buraya gel, satın almacılarla üreticileri buluştur' işi değil. Bu bir ilişki yönetimi çünkü ticaret artık çok hızlı sonuç veren bir yapıda değil. Sıcak satış dönemleri geçti, sürdürülebilir ticaret dönemi başladı.
'UFAK SIYRIKLARLA KURTULDUK ARTIK BÜYÜME ZAMANI'
Başta yıllardır süren Suriye'deki savaşla birlikte İsrail-Filistin ateşkesi ve Rusya ile Ukrayna arasındaki barış umutlarının artmasının Türkiye için çok önemli gelişmeler olduğunu kaydeden Özger, "Savaşların bitmesi ve can kayıplarının durması bütün insanlık için son derece önemli. Bu savaşların kimseye faydası yok. Savaşlar bitince ticaret de olumlu anlamda etkilenecek. Daha önce etkin olduğumuz pazarlarda tekrar yerimizi alacağız." dedi.
Ev ve mutfak eşyaları sektörü ihracatında geçtiğimiz yıl yüzde 1,3 düşüş yaşandığını ve yılı 3,4 milyar dolarla tamamladıklarını ifade eden Özger, şöyle devam etti:
"Bu düşüşü 'ufak sıyrıklarla kurtulduk' diye tanımlıyoruz. 2025 yılında hem etrafımızdaki tansiyonun düşmesi ve savaşların bitmesi hem de dünya genelinde etkili olan enflasyonist ortamın özellikle ilk 6 aydan sonra daha da hızlı bir şekilde düzelme yoluna girmesi ile yüzde 10'luk büyüme hedefimizi yakalayacağımızı düşünüyoruz. Bu sene yakın pazarlarla birlikte düzenleyeceğimiz etkinliklerle son yıllarda güç kazandığımız uzak pazarlara yönelik çalışmalarımız da devam edecek. Almanya'dan Çin'e, ABD'den Özbekistan'a ve Balkan coğrafyasına kadar katılacağımız fuarlar ve düzenleyeceğimiz etkinliklerle zoru başaracağız."
SANAYİCİLER GİZLİ DEĞİL, GERÇEK KAHRAMAN
Son dönemde yaşanan ekonomik sıkıntılara rağmen sanayicilerin ülke için çalışmaktan asla vazgeçmediğine vurgu yapan Özger, "Bu dönemde biz üreticiler ülkemizin gizli kahramanları değil gerçek kahramanları durumuna geldik. Bu enflasyonist ortamda, yüksek faiz düşük kur baskısının altında ve dünya genelindeki sıkıntıların içinde çarkları döndürüp ihracatı koruyabilmek büyük başarı. Bu ülkede eli öpülesi sanayiciler var ve her dönemde ülkesinin yanında oldular. Pandemide her türlü desteği verdiler, enflasyonla mücadelede tam destek sağladılar, mevduatları TL'ye çevirin dendiğinde hiç tereddüt etmediler. Sanayici taşın altına elini değil tam anlamıyla gövdesini koydu. Bunu sadece mensubu olduğum ev ve mutfak sanayicileri için değil, tüm sanayiciler için söylüyorum." dedi.