Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, gelecek yıla dönük ihracat hedefleri hakkında açıklamalarda bulundu.
‘’ İhracatımızı 2 yıl içinde en az 300 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz. Uzun vadede ise Türkiye’yi ihracatta ilk 10 ülke arasına sokmayı hedefliyoruz.’’ açıklamalarında bulunan Başkan Gültepe, hedefe ulaşabilmek için ihracatı her yıl en az yüzde 10 artırmak gerektiğini vurguladı. Türkiye'nin salgın sürecinde tedarik zincirinin kırılması ve yüksek navlun maliyetlerinin etkisiyle 2021'de yoğun bir siparişle karşı karşıya kaldığını, siparişlerdeki bu artışın ihracata da olumlu yansıdığını ve 2021'in 225 milyar dolar gibi bir rekor ihracatla kapatıldığını söyledi. ‘’Avro/dolar paritesi nedeniyle bu yıl 13 milyar doların üzerinde bir kaybımız var. ‘’ Paritenin olumsuz etkisine rağmen ihracatı çift haneli oranlarda büyütmeyi başardıklarını aktaran Gültepe, ‘’Ancak yılın ikinci yarısı ile birlikte Avrupa'daki enerji krizi ve resesyon beklentisi nedeniyle bazı sektörlerin siparişlerinde düşüş başladı. Hazır giyim ve tekstil gibi sektörlerde fiyat tutturma konusunda yaşanan sıkıntılar nedeniyle pandemi döneminde gelen siparişlerin önemli bir kısmı Hindistan ve Pakistan gibi ülkelere kaydı. Birtakım olumsuzluklar olmakla birlikte 11 ayı hedeflerimizin üzerinde bir performansla geçirdik. Kasımın son haftasına girmeden 2021'in yıllık ihracat hacmine ulaştık. Ocak-kasım döneminde ihracatımızı yüzde 13,9 artışla 231,2 milyar dolara çıkardık. İnşallah aralık ayını da en iyi şekilde tamamlayıp 250 milyar dolarlık hedefi geçmenin gururunu paylaşacağız. Avro/dolar paritesi nedeniyle bu yıl 13 milyar doların üzerinde bir kaybımız var. Parite 2021 ortalamalarında seyretseydi ve ikinci yarıdaki sipariş kayıpları olmasaydı bu yıl 270 milyar dolara ulaşabilirdik.’’ açıklamalarında bulundu. HİZMET İHRACATINDA 2023 HEDEFİ: 125 MİLYAR DOLAR! Konuşmalarında 2023 hedefleri ile ilgili de konuşan TİM Başkanı Mustafa Gültepe, dönemsel gelişmelerin ihracata olan etkisini azaltmak için pazar çeşitliliğini artırmayı hedeflediklerini ve Ticaret Bakanlığının Uzak Ülkeler Stratejisi’ni etkin bir şekilde uygulamak istediklerini ifade etti. Gültepe: ‘’ "2023'e de bu hedefle başlayacağız. Ancak ana pazarımız Avrupa başta olmak üzere küresel ticaretteki belirsizlikler nedeniyle özellikle 2023'ün ilk çeyreği için net bir tablo çizmek kolay değil. Dolayısıyla önümüzdeki yıl göstereceğimiz performansta küresel pazarlardaki yavaşlamanın boyutu belirleyici olacak. Dönemsel gelişmelerin ihracatımıza etkisini azaltmak için pazar çeşitliliğimi artırmaya çalışıyoruz. Ticaret Bakanlığımızın Uzak Ülkeler Stratejisi'ni etkin bir şekilde uygulamak istiyoruz. 2023'te her ay bir yakın, bir uzak ülkeye ticaret heyeti düzenleyeceğiz. Öte yandan, 85 milyar dolar civarında hizmet ihracatımız var. Bunu da 2023'te 125 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz. Özellikle Latin Amerika'da Türk dizileri çok ilgi görüyor. Bu coğrafyadaki çalışmalarımızda dizilerin gücünü de kullanacağız." dedi.
Editör: Eslem Nur KARAMAN