Katılım bankacılığı sektörü, 2023'ün ilk altı ayında da büyüme trendini sürdürdü. Türkiye Katılım Bankaları Birliği'nden (TKBB) alınan verilere göre, katılım bankalarının toplam aktif büyüklüğü 2 trilyon 262 milyar 316 milyon liraya ulaştı ve bankacılık sektöründeki payı yüzde 8,06 olarak gerçekleşti. Bu dönemde toplanan fonlar 1 trilyon 562 milyar 553 milyon liraya, kullandırılan fonlar ise 1 trilyon 196 milyar 11 milyon liraya çıktı.
Sektörün öz kaynakları 143,9 milyar liradan 171,4 milyar liraya yükseldi. Ayrıca, toplam şube sayısı 1.486’ya, çalışan sayısı ise 20.764’e çıktı. İlk yarıda en yüksek aktif büyüklüğe sahip banka 761,2 milyar lira ile Kuveyt Türk olurken, bunu 389,1 milyar lira ile Ziraat Katılım ve 349 milyar lira ile Vakıf Katılım takip etti.
Katılım bankacılığının dijital alandaki gelişmeleri de dikkat çekici. Aktif dijital müşteri sayısı 5,5 milyona, toplam işlem hacmi 3,7 trilyon liraya ve işlem sayısı 133 milyona ulaştı. Mobil bankacılık, sektörün birincil kanalı haline gelirken, sadece mobil bankacılık kullananların oranı yüzde 90,46 oldu. Katılım bankaları, dijital altyapı yatırımlarını artırarak müşteri edinimini hızlandırdı.
Türkiye Katılım Bankaları Birliği Genel Sekreteri İsmail Vural, sektördeki büyüme trendinin devam edeceğini ve 2024'te yeni dijital katılım bankalarının sektöre dahil olacağını belirtti. Vural, "Katılım finans sistemi, önümüzdeki dönemde büyük bir atılım yapmanın eşiğine geldi" dedi. Ayrıca, Katılım Finans Strateji Belgesi (KFSB 2022-2025) ile Türkiye'nin katılım finans alanında lider bir ülke olarak konumlandırılması hedefleniyor.
Haziran 2023 itibarıyla katılım bankaları, KOBİ'lere 474,5 milyar lira finansman desteği sağladı. KOBİ'lerin finansmana erişimini kolaylaştırmak amacıyla Katılım Finans Kefalet AŞ (KFK) kuruldu. Katılım bankalarının KOBİ'lere sağladığı finansmanın toplam fonlar içindeki payı yüzde 39,68’e ulaştı.
TKBB Genel Sekreteri Vural, katılım finans prensiplerinin uluslararası alanda yaygınlaştığını ve İstanbul Finans Merkezi'nin bu süreçteki önemini vurguladı. 2021-2025 dönemi için yenilenen stratejik yol haritasında, müşteri sayısının ve pazar payının artırılması, finansal okuryazarlığın artırılması ve finansal kapsayıcılığın güçlendirilmesi gibi hedefler belirlendi.