Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Ticaret Bakanlığı himayesinde, Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) tarafından organize edilen ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) iş birliğiyle desteklenen İstanbul Küresel E-İhracat Zirvesi 2024'te (IGEXX) yaptığı açılış konuşmasında; 2022'de 2,17 milyar dolar seviyesinde olan Türkiye'nin e-ihracatının, 2023 yılında yüzde 131 oranında artış göstererek 5 milyar doları aştığını duyurdu. Bolat, 2024 yılının sonuna kadar toplamda 8 milyar dolarlık e-ihracata ulaşmayı hedeflediklerini belirtti.
Konuşmasında ticaretin dijitalleşme sürecinin önemine değinen Bolat, e-ticaretin sadece teknolojik bir yenilik olmadığını, aynı zamanda ekonomik bir dönüşüm olduğunu vurguladı. E-ticaretin, geleneksel ticaretin sınırlarını aşarak, küresel pazarlara erişim sağlayan ve her ölçekteki işletmeye yeni fırsatlar sunan bir alan olduğunu belirtti. Küresel e-ticaret hacminin 2019 yılından bu yana yüzde 75 büyüdüğünü ve 2023 yılı itibarıyla 5,8 trilyon dolara ulaştığını, bu rakamın 2024 sonunda ise 6,3 trilyon dolara çıkmasının beklendiğini ifade etti.
Bakan Bolat, Türkiye'deki e-ticaretin Gayrisafi Yurt İçi Hasıla (GSYH) içindeki payının 2023'te yüzde 6,8'e ulaştığını ve e-GSYH'nin yıllık bileşik büyüme oranının yüzde 26'lık reel büyüme gösterdiğini belirtti. 2022 yılında e-ihracatın genel mal ihracatındaki payının yüzde 0,91 iken, 2023'te yüzde 2,1'e yükseldiğini ve 2024'ün ilk 8 ayında e-ihracatın yüzde 94 oranında artarak 4,16 milyar dolara ulaştığını ifade eden Bolat, 2024 yılı sonunda e-ihracatın toplam mal ihracatındaki payını yüzde 3'ün üzerine çıkarmayı hedeflediklerini söyledi. Ayrıca, 2028 yılına kadar e-ihracatın toplam ihracattaki payını yüzde 10'a çıkarma hedeflerini dile getirdi.
Küresel ticaretin yeşil ve dijital dönüşüm süreçlerinden geçmekte olduğuna dikkat çeken Bolat, sürdürülebilirlik kavramının önemine vurgu yaptı. Firmaların karbon emisyonlarını azaltmak ve tedarik zincirindeki kırılganlığı en aza indirmek için çalıştıklarını belirtti. Ticaret Bakanlığı olarak, kurumsal sürdürülebilirlik odaklı dönüşümü sağlamak için Responsible Programı'nı hayata geçirdiklerini ve E-Kolay İhracat Platformu'nu kurarak firmaların e-ihracat ve dijital pazarlama konusundaki eksikliklerini gidermeyi hedeflediklerini açıkladı. Bolat, e-ihracata yönelik sağlanan destek ve teşviklerin önemine dikkat çekerek, bu alanda firmaları desteklemeye devam edeceklerini sözlerine ekledi.