EKONOMİ

Ticaret Bakanı Bolat: "Tekstili asla bırakmayacağız"

Abone Ol

İHKİB tarafından yedincisi düzenlenen Avrupa’nın en büyük hazır giyim ve moda fuarı IFCO'nun açılışında konuşan Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Türk hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün başarı hikayeleri yazmaya devam edeceğini belirtti. Net ihracatçı ve istihdam yoğun bir sektör olması nedeniyle hazır giyimi "göz bebeğimiz gibi koruduklarını" ifade eden Bakan Bolat, sektörün büyütülmesi, güçlendirilmesi ve desteklenmesi için her alanda çalışmaların süreceğini vurguladı.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe ise yaptığı açıklamada, küresel hazır giyim ihracatının yaklaşık yüzde 3,5'ini gerçekleştirdiklerini, tasarım ve markalaşma konusunda her yıl daha da ilerlediklerini ifade etti. Gültepe, Türkiye'nin hazır giyim üretiminde marka ülke kimliğinden, markaların ülkesi kimliğine dönüşme zamanının geldiğini dile getirdi.

Türk moda endüstrisinin küresel alandaki en prestijli organizasyonlarından biri olan ve Avrupa'nın en büyük fuarı olan İstanbul Hazır Giyim ve Moda Fuarı (IFCO), Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ın katıldığı törenle yedinci kez kapılarını açtı. İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) tarafından düzenlenen fuara, alım gruplarının yanı sıra 150'den fazla ülkeden binlerce seçkin alıcı katıldı.

Ticaret Bakanı Bolat, açılış konuşmasında hazır giyim sektörünün Türk sanayisinin ilk göz ağrısı olduğunu ve “Türkiye’nin ilk ihracat hamlesinin yıldızı” olarak tanımladığı hazır giyimin, yıllar içinde gücünden ve ivmesinden hiçbir şey kaybetmediğini belirtti. Ayrıca, güçlü üretim kapasitesi ve tasarımlarıyla Türk hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün dünya çapında başarılar kazanmaya devam edeceğini söyledi. Hükümet olarak bu sektörü her zaman koruyacaklarını, büyütmek, güçlendirmek ve desteklemek için gerekli adımları atacaklarını ekledi.

Bolat, aynı zamanda 2024'te düzenlenen iki fuar için toplam 107 milyon liralık destek verdiklerini belirterek, 2025'teki IFCO fuarına katılacak firmaların yer kirası ve stant kurulum masraflarının yüzde 50’sinin, 303 bin 563 TL'ye kadar destekleneceğini ifade etti. Ayrıca, fuar kapsamında 40 binden fazla ziyaretçi ağırlanacağı ve IFCO’dan birçok ülkeden sipariş için alıcıların geleceği bilgisini verdi. Fuara katılımın yoğun olduğunu belirten Bolat, otellerin dolduğunu ve fuarın bereketli geçmesini beklediklerini söyledi.

Tim Başkanı Gültepe: İstanbul’u küresel bir moda merkezi yapmak istiyoruz

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, yaptığı açıklamada, moda endüstrisinin ülke ekonomisi açısından katma değerli üretim, istihdama katkı ve ihracat gibi stratejik bir öneme sahip olduğunu vurguladı. Aynı zamanda İHKİB Başkanlığı görevini de yürüten Gültepe, sözlerine şu şekilde devam etti:

"Moda endüstrisinde küresel bir oyuncuyuz. Hazır giyim tedarikinde dünya sıralamasında altıncı, Avrupa Birliği’nde ise üçüncü sıradayız. Küresel hazır giyim ihracatının yaklaşık yüzde 3,5’ini gerçekleştiriyoruz. Her geçen yıl tasarım ve markalaşma konusunda daha da ileriye gidiyoruz. Türkiye’yi hazır giyim üretiminde marka ülke kimliğinden, markaların ülkesi kimliğine dönüştürme zamanının geldiğini düşünüyoruz. Markalarımız, 100'den fazla ülkede 3 binden fazla mağaza ve binlerce satış noktasına sahip. Ayrıca İstanbul’u küresel bir moda merkezi yapmayı hedefliyoruz. IFCO, bu hedefe ulaşmada önemli bir kilometre taşıydı. Hazır giyim sektöründe IFCO’dan elde ettiğimiz başarıyı, tekstil sektörümüz TEXHIBITION ile, halı sektörümüz ise CFE halı fuarı ile tekrarladı. Üç fuarımız kısa sürede Türkiye’nin uluslararası markaları haline geldi. Bugün, hazır giyim ve tekstil alanında Avrupa’nın, halı sektöründe ise dünyanın en büyük fuarını düzenliyoruz ve bu organizasyonlar prestijli fuarlar kapsamına alınmayı kesinlikle hak ediyor. Bakanımızın desteği de bu konuda tam olduğunu biliyoruz ve sektörümüzle bu müjdeyi paylaşmayı sabırsızlıkla bekliyoruz."

Gültepe, 2024 yılı itibarıyla artan girdi maliyetleri ve döviz kuru farklarının etkisiyle emek yoğun sektörlerde, hazır giyim de dahil olmak üzere, rekabet gücünün azaldığına dikkat çekti. Türkiye'nin birçok Avrupa ülkesinden bile daha pahalı hale geldiğini belirterek, şunları söyledi:

"2022’de 21,2 milyar dolar olan hazır giyim ihracatımız, 2024’te 17,9 milyar dolara geriledi. İhracatımız düşerken, ithalatımız 4 milyar dolara dayandı. Bu durum üretim ve istihdamımıza olumsuz yansıdı. Birçok firma küçülürken, bazıları ise üretimini yurt dışına kaydırdı. Hazır giyim, tekstil, deri ve halı sektörlerinin iki yıl önce toplam 1,4 milyon istihdamı vardı, ancak bu sayı şu an bir milyonun altına düştü. Hazır giyim sektöründe ise 159 bin istihdam kaybı yaşandı. Bu noktada, dört sektör için hazırlanan istihdam destek programını olumlu karşılıyoruz, ancak bu desteğin ayrım yapılmaksızın tüm firmalara verilmesini istiyoruz."

İHKİB Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, IFCO’nun elde ettiği başarıdan duyduğu gururu dile getirdi. Paşahan, şunları belirtti:

“Bugüne kadar IFCO’da 2 bin 552 katılımcı ile 160 bin 533 metrekare alanda 153 bin ziyaretçiyi ağırladık. 7. IFCO’da ise dünya genelinden en az 40 bin ziyaretçi kabul edeceğiz. Fashionist ve Linexpo gibi etkinliklerle, kadın, erkek ve çocuk giyim firmalarımızla, dünyaca ünlü markalarımızla, sourcing alanlarımızla, trend bölümlerimizle, defilelerimiz ve seminerlerimizle ziyaretçilerimize, beklentilerinin çok ötesinde bir fuar deneyimi sunacağız. 2025 İhracat Eylem Planı’nda yer alan “prestijli fuar uygulaması” konusu bizim için çok büyük bir önem taşıyor. Bakanımızın değerli katkıları ve Cumhurbaşkanımızın onayıyla, IFCO’nun çok yakında prestijli fuarlar arasında yerini almasını bekliyoruz. Ayrıca, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımızın KOSGEB İstihdam Destek Programı, emek yoğun sektörler için büyük bir moral kaynağı oldu. Bu önemli programın tüm firmalara yayılması için Ticaret Bakanlığımızın desteğini bekliyoruz.”