Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, SANMAR Tersanesi'nde düzenlenen "Kurtarma 19-20 Römorkörleri Teslim Alma Töreni"ne katıldı. Törende yaptığı konuşmasında, Türkiye'nin denizcilik alanında gerçekleştirdiği projelerin, ülkenin uluslararası arenadaki konumunu güçlendirdiğine dikkat çeken Bakan Uraloğlu, Türkiye'nin denizcilikteki öncü rolünü pekiştirdiğini belirtti.
Bakan Uraloğlu, Türkiye'nin denizcilik açısından dünya çapında önemli bir yere sahip olduğunu vurguladı. Türk sahipli ticaret filosunun 1000 groston ve üzerindeki gemilerle dünyada 11. sırada yer aldığını belirten Uraloğlu, 2025 hedefinin bu başarıyı daha da ileriye taşımak ve Türkiye'yi ilk 10 arasına sokmak olduğunu ifade etti.
Uraloğlu, 2023 yılı itibariyle Türkiye'nin limanlarında elleçlenen yük miktarının 525 milyon tona ulaştığını ve son 22 yılda bu miktarın yaklaşık 2,5 kat arttığını söyledi. Konteyner taşımacılığının da aynı dönemde 4 kat artarak 12,6 milyon TEU'ya yükseldiğini belirtti. Ayrıca, Ambarlı, Kocaeli, Mersin ve Tekirdağ limanlarının dünyanın en fazla konteyner elleçlenen 100 limanı arasında yer aldığını söyledi.
Bakan, Türkiye'nin denizcilik alanındaki uluslararası işbirliklerine de değindi. Bakanlık tarafından akredite edilmiş 105 eğitim kurumunun uluslararası standartlarda eğitim verdiğini ve 1 milyondan fazla amatör denizci ile 141 bin gemi insanı sayesinde küresel denizcilik sektöründe nitelikli insan kaynağının güçlendirildiğini aktardı. Türkiye'nin 38 ülkeyle imzaladığı ikili denizcilik anlaşmaları sayesinde denizcilik alanındaki işbirliğinin güçlendirildiğine de değindi.
Bakan Uraloğlu, Türkiye'nin boğazlarından geçen gemi trafiğinin yoğunluğuna dikkat çekti. İstanbul ve Çanakkale Boğazları'ndan 2024 yılı Kasım ayı sonuna kadar toplamda 80 binin üzerinde gemi geçişi gerçekleştiğini belirtti. Bu gemilerle taşınan yük miktarının 959 milyon tona ulaştığını ve yıl sonunda bu miktarın 1 milyar tonu aşmasının beklendiğini söyledi.
Son yıllarda, gemi boyutlarının arttığını, özellikle 200 metreden büyük gemilerin sayısının istikrarlı bir şekilde arttığını vurgulayan Uraloğlu, bu durumun güvenlik açısından büyük önem taşıdığını belirtti. Özellikle İstanbul Boğazı'nda yaşanan bir tanker arızası örneği üzerinden, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü ve römorkör filosunun deniz güvenliğini sağlama noktasındaki başarısını vurguladı.
Son 22 yılda denizcilik altyapısına yapılan yatırımları da anlatan Uraloğlu, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü'ne 400 milyon doların üzerinde yatırım yapıldığını söyledi. Bu yatırımların 297 milyon doları deniz araçlarına harcandığına dikkat çeken Bakan, 2024 yılında römorkörlerle elde edilen gelirlerin yaklaşık 135 milyon dolar olduğunu belirtti. Ayrıca, Türk Boğazları'ndaki gemi trafik sistemlerinin ve radar sistemlerinin millileştirildiğini ve daha güvenli bir deniz trafiği sağlandığını belirtti.
Uraloğlu, Türkiye'nin denizcilik ve gemi inşa sektöründe dünya pazarında rekabet üstünlüğü sağlamak için teknoloji, AR-GE ve inovasyona dayalı projeler geliştirdiğini söyledi. Türk tersanelerinin, modern tasarımlar ve çevreci gemi projeleriyle ulusal ve uluslararası pazarlarda rekabet avantajı sağladığını belirten Bakan, SANMAR Tersanesi'nin ürettiği römorkörlerin büyük bir kısmının ihraç edildiğini, bu başarıyı tebrik ettiğini ifade etti.
Bakan Uraloğlu, 2025 yılında Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü'ne ait 2 acil müdahale römorkörü ve 6 kılavuzluk hizmet botunun daha hizmete gireceğini, ayrıca yeni bir dizi çok maksatlı tahlisiye botu ve gemi trafik hizmetleri için yeni teknolojiler geliştirileceğini duyurdu.
Törenin sonunda, Bakan Uraloğlu römorkörleri inceledi ve yapılan yatırımlar hakkında bilgi aldı. Törene, Yalova Valisi Hülya Kaya, AK Parti Yalova milletvekilleri Ahmet Büyükgümüş ve Meliha Akyol, Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Mustafa Bankaoğlu, Garnizon Komutanı Tuğamiral Mehmet Tahir Göncüoğlu ve diğer yerel yetkililer katıldı.
Bakan Uraloğlu'nun açıklamaları, Türkiye'nin denizcilik alanındaki büyüme hedeflerini ve bu hedeflere ulaşmak için atılan adımları gözler önüne serdi. Denizcilik sektörünün önümüzdeki yıllarda uluslararası alandaki rekabet gücünü artırması ve daha güvenli bir deniz trafiği sağlanması bekleniyor.