Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, 2024 yılı itibarıyla BMD üyesi markaların satış performanslarını değerlendirdi. Öncel, 2024 yılı boyunca üye markaların yüzde 66’sının adet satışlarını artırdığını, ancak yüzde 34’ünün satışlarında azalma yaşandığını belirtti. "Kategorilere göre incelediğimizde, hazır giyim, ayakkabı ve kozmetikte benzer bir tabloyla karşılaşıyoruz. Fakat gıda dışı perakende sektörünün en büyük kategorisi olan yemek sektörü, daha büyük bir düşüş yaşadı. Her üç markadan ikisi bu kategoride adet satışlarında azalma gördü," dedi.

Sinan Öncel, markalı perakende sektörünün 2024 yılını, özellikle kasım ve aralık aylarındaki indirimli satış kampanyaları sayesinde kurtardığını vurguladı. Ancak, turiste yönelik satışların geçen yıl öngörülen hedeflerin gerisinde kaldığını, bu nedenle sektörün 2025 yılına endişeli bir şekilde başladığını ifade etti. BMD’nin 517 üye markasıyla gerçekleştirdiği 2024 yılı anketinin sonuçlarına göre, organize perakende sektörünün zor bir yıl geçirdiği görülüyor. Temmuz ayından itibaren satışların daralma eğiliminde olduğunu hatırlatan Öncel, bu durumu değerlendirerek sektördeki zorluklara dikkat çekti.

KARTLI HARCAMALARDA YABANCILARIN PAYI YÜZDE 5’İN ALTINDA KALDI

“Temmuz-Ekim döneminde adet satışlarımız ortalama yüzde 30-40 düşerken cirolardaki artış enflasyonun altında kalmıştı. Adet satışlarında ibre, indirimli satışlar sayesinde kasımda yeniden yukarı döndü. Yılbaşı alışverişin etkisiyle aralıkta da ortalama adet satışlarındaki artış devam etti. Adet satışlarında artış olmakla birlikte indirimli satışların yükselen maliyetler nedeniyle kârsızlık şeklinde yansıdığının altını çizmem gerekiyor. 2023 ile kıyasladığımızda 2024’te BMD üyesi markaların yüzde 66’sının adet satışları artarken yüzde 34’ünün, bir başka ifade ile her üç markadan birinin adet satışı daraldı. Kategorilere baktığımızda hazır giyim, ayakkabı ve kozmetikte genele benzer bir sonuç karşımıza çıkıyor. Bu kategorilerde geçen yıl  hemen hemen her üç markadan ikisinin adet satışını artırdığını, birinin ise azaldığını görüyoruz. Yemekte ise her üç markadan ikisin adet satışında düşüş dikkat çekiyor. 2024 ile ilgili dikkat çekici bir diğer konu da turiste satışlardaki daralmanın devam etmesi oldu. İstanbul’da geçen yıl üye markalarımızın yüzde 75’inin, yani her dört markamızdan üçünün yabancıya adet satışı geriledi. Üç yıl önce kartlı harcamalarda yüzde 10’un üzerine çıkan yabancıların payı, 2024’te yüzde 5’in altında kaldı. Online satışlarda ise genel olarak artış eğilimi devam ediyor. Üye markalarımızın yüzde 78’i geçen yıl e-ticaret yoluyla adet satışlarında artış olduğunu bildirdi.”

2025’te de genel olarak 2024’e benzer bir tablo öngördüklerini belirten Sinan Öncel, Türk Lirası bazında maliyetler artarken döviz kurunda yatay seyrin devam etmesi halinde yabancıya satışların daha da daralabileceğini sözlerine ekledi.

DEİK Başkanı Nail Olpak: 2025 yılına dair ekonomi politikaları 2024’ten çok farklı olmayacak DEİK Başkanı Nail Olpak: 2025 yılına dair ekonomi politikaları 2024’ten çok farklı olmayacak

Editör: Sude Yılmaz