EKONOMİ

İHKİB, 2023 yılında sektörün en çok ihracat yapan firmalarını ödüllendirdi

Abone Ol

İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB), 2023 yılında sektörün en çok ihracat yapan firmalarını ödüllendirdi. Düzenlenen törende Türk moda endüstrisinin 2023'te yaptığı 19,3 milyar dolarlık ihracata en yüksek katkıyı yapan Birlik üyelerine ödülleri verildi.

İHKİB, 2023 yılında sektöre en çok katkı yapan firmaları ödüllendirdi. Düzenlenen törene Ticaret Bakan Yardımcısı Özgür Volkan Ağar, TİM ve İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe katılım sağladı. Gerçekleşen törende konuşan Bakan Yardımcısı Özgür Volkan Ağar, hazır giyim sektöründe Türkiye'nin, dünyanın önde gelen üreticilerden olduğunun altını çizdi. Ağar, global markalara ürün tedarikinin yanı sıra ülkenin kendi hazır giyim markalarıyla da küresel piyasalarda yer edindiğini belirtti.

Ağar, "Bu sektörlerimiz gerek istihdamları gerekse katma değerli üretimleriyle ülkemizin ihracat kültürünün oluşmasına ve Türk malı algısının uluslararası alanda geliştirilmesine katkı sağlamayı sürdürüyorlar. Sektörlerin ihracat kapasitesinin daha da geliştirilmesi için sahada aktif biçimde yer alıyoruz. Ayrıca, rekabetçiliğin artırılması, AR-GE ve inovasyon bilinci ile markalaşma ve tasarım kültürünün oluşturulması ve e-ihracatın geliştirilmesine yönelik destek paketlerimizle hazır giyim ihracatçılarımızı etkin bir şekilde destekliyoruz. Tekstil ve hazır giyim özelinde sürdürülebilir ve döngüsel ekonomiye uyum sürecini yakından takip ediyor ve aktif sorumluluk alıyoruz" diye konuştu ve ihracatçılara verilen desteklerin devam edeceğini belirtti. 

İhracatçılara verdikleri destekleri anlatan Ağar, desteklerinin devam edeceğini sözlerine ekledi.

“Türkiye hazır giyimde küresel oyuncu”

Düzenlenen ödül töreninde TİM ve İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe de açıklamalarda bulundu. Gültepe, yurt içindeki yüksek maliyet artışlarına rağmen döviz kurundaki yatay seyrin moda endüstrisinin de aralarında bulunduğu emek yoğun sektörlerin rekabetçiliğine zarar verdiğini belirterek, global yarıştan kopmamak için acil desteğe ihtiyaçlarının olduğunu vurguladı.

Dünyanın altıncı, Avrupa Birliği’nin (AB) üçüncü büyük tedarikçisi konumunda bulunduklarını anlatan Gültepe, “Üretimde olduğumuz kadar markalı ihracatta da önemli bir yerdeyiz. Moda markalarımızın 100’ü aşkın ülkede üç binden fazla mağazası, binlerce satış noktası bulunuyor. İstanbul Hazır Giyim ve Moda Fuarı (IFCO) ile Kumaş, İplik ve Tekstil Aksesuarları Fuarı (TEXHIBITION) bu hedefin en önemli kilometre taşları konumundalar. Hem IFCO hem de TEXHIBITION’ı çok kısa sürede Avrupa’nın en büyük fuarları haline getirdik. Şubat ayında beşincisini düzenlediğimiz IFCO’da ziyaretçi rekoru kırdık. Fuarımızda 159 ülkeden 38 bin 500’ü aşkın ziyaretçiyi ağırladık. Mart ayındaki TEXHIBITION Fuarını 110 ülkeden 30 bin profesyonel ziyaret etti. Kelimenin tam anlamıyla iki büyük başarı öyküsüne imza attık. Hem IFCO’nun hem de TEXHIBITION’ın ‘prestijli fuarlar’ kapsamına alınması zamanının çoktan geldiğini düşünüyorum” ifadelerini kullandı.

"Maliyet artışları ve kur paralel hareket etmeli. Aksi takdirde pazar kaybediyoruz"

Tüm sektörlerin zorlandığı bir dönemden geçildiğini hatırlatan Başkan Gültepe, şu ifadeleri kullandı:

“Yaşanan sıkıntıların başlıca iki nedeni var. Birincisi küresel pazarlar daraldı. Ama bizim asıl sorunumuz yüksek maliyet artışları. Avrupa’dan daha pahalı bir ülke haline geldik. Özellikle emek yoğun sektörlerde rekabet gücümüzü büyük ölçüde kaybettik. Çünkü içeride maliyetler artıyor ama kur aynı şekilde hareket etmiyor. Örneğin nisan ayında üretici fiyatları yüzde 3,6 artarken dolar kuru geriledi. Her fırsatta dile getirdiğim talebimizi tekrarlamak istiyorum. Maliyet artışları ve kur paralel hareket etmeli. Yani bir ay girdi fiyatlarımız yüzde üç arttıysa kur da o oranda artmalı. Aksi takdirde pazar kaybediyoruz. 2023 ihracatımızın daraldığı bir yıl olmuştu. Bu yıl da pazar kayıpları yaşıyoruz. İlk dört aylık ihracatta yaklaşık yüzde 14 eksideyiz. Ne yazık ki ithalat büyük bir hızla artıyor. İlk çeyrekte hazır giyim ithalatında yüzde 21,7 artış var. İhracatın daralıp ithalatın artması bizim için üretim ve istihdam kaybı anlamına geliyor. Kapasite kullanımları yüzde 65-70’lere geriledi. Hazır giyim ve tekstilde geçen yıl yaklaşık 200 bin istihdam kaybettik”