Ticaret Bakanlığından yapılan açıklamada, Reklam Kurulunun yaptığı incelemelere ilişkin bilgi verildi.

Bakan Kacır: İstiyoruz ki Türkiye'nin gök kubbesini adeta bir çelik kubbe ile donatalım Bakan Kacır: İstiyoruz ki Türkiye'nin gök kubbesini adeta bir çelik kubbe ile donatalım

Reklam Kurulu, mevzuata aykırı olduğu gerekçesiyle 188 dosyaya toplam 29,1 milyon lira para ve durdurma cezası uygulanmasına karar verirken, 1 dosya için de tedbiren durdurma kararı aldı. Ticaret Bakanlığı'ndan yapılan açıklamaya göre, Kurul, 16 Ocak'taki ilk toplantısında tüketicileri yanıltan, aldatıcı ve bilgi eksikliklerini istismar eden reklamlar ile haksız ticari uygulamaları inceledi. Geçen yıl 277 milyon lira üzerinde para cezası uygulayan Kurul, bu toplantıda ele alınan 209 dosyadan 189'unun mevzuata aykırı olduğunu belirledi.

Açıklamada, şu ifadelere yer verildi: "Toplamda 188 dosya için reklam durdurma cezaları ve 29 milyon 136 bin 384 lira para cezası uygulanırken, 10 dosya için de tüketici mağduriyetlerini önlemek amacıyla erişim engeli tedbiri alındı."

Toplantıda, özellikle finansal piyasalara dair konular dikkat çekti. Tüketicilerin çevreye yönelik duyarlılıklarının istismar edilmesinin önüne geçilmesi amacıyla bankacılık sektöründeki uygulamalar incelendi. Yapılan tespitlere göre, kredi reklamlarında yeşil konut kredisi ve yeşil taşıt kredisi gibi vaatlerin net ve anlaşılır şekilde belirtilmesi gerektiği, ancak reklamlarda faiz oranları ve ücret muafiyetlerinin yanı sıra bu avantajlara dair yeterli bilgilendirme yapılmadığı ifade edildi. Ayrıca, çevre duyarlılığı vurgusu yapılırken uygulamada standart kredilerle fark olmadığı ve çevresel eylemlerin abartıldığı da belirtildi.

Bu bağlamda, 10 bankaya reklamlarının durdurulması cezası verildi ve finansal piyasalara ilişkin sivil toplum kuruluşlarına bilgilendirme yazıları gönderilmesine karar verildi. Ayrıca, kredi reklamlarında faiz oranı dışında tüm ücretler, komisyonlar ve masrafların da açıkça belirtilmesi gerektiği vurgulandı. Bir finansman şirketinin araç kredisi reklamında, katılım ücretinin ana mesajda yer almadığı ve yıllık maliyet oranı bilgisinin eksik olduğu tespit edildi, bu nedenle söz konusu reklamın durdurulmasına karar verildi.

Editör: Eslem Nur KARAMAN