İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB), 2025 yılının ocak ve şubat aylarında bünyesindeki yedi ihracatçı birliği ile toplamda 1 milyar 940 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. İİB Koordinatör Başkanı Kazım Taycı, uluslararası pazarlarda Türk ürünlerinin tanıtımı için yoğun çaba gösterdiklerini belirterek, "Daha fazla ülkeye seyahat ederek ürünlerimizin satılması için çalışıyoruz. Milli katılım organizasyonlarımız, Türk ürünlerini aynı çatı altında toplayarak uluslararası alanda görünürlüğümüzü artırıyor. Son yıllarda özellikle gıda sektöründe 'Made in Türkiye' algısının güçlendiğini gözlemliyoruz" dedi.
İstanbul İhracatçı Birlikleri, 2025 yılının ilk iki ayında 180 ülkeye ihracat yaparak Türkiye ihracatının yüzde 5,3’lük bölümünü oluşturdu. En fazla ihracat, 112 milyon dolar ile Irak’a gerçekleşirken, bu ülkeye en çok ağaç ve orman ürünleri ile hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihraç edildi. Irak’ın ardından İİB’nin en fazla ihracat yaptığı ülkeler Norveç, ABD, Almanya ve İtalya oldu. Norveç’e gemi, yat ve hizmetleri; ABD’ye hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ile kağıt ve karton ürünleri; Almanya’ya fındık ve mamulleri ile çikolata ve kakao içeren gıda ürünleri; İtalya’ya ise fındık ve mamulleri ile gemi ve yat sektörü ürünleri gönderildi. Bölgesel bazda ise İİB’nin en büyük pazarı, 465 milyon dolarlık ihracat ile Avrupa Birliği ülkeleri oldu.
İhracatın Lider Sektörleri
İİB’ye bağlı ihracatçı birlikleri arasında en fazla ihracatı, 633 milyon dolar ile İstanbul Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) gerçekleştirdi. İstanbul Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği, 575 milyon dolarlık ihracatla ikinci sırada yer alırken, Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği (GYHİB) 241 milyon dolar, İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB) 173 milyon dolar, İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İFMİB) 135 milyon dolar, İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği 109 milyon dolar ve İstanbul Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (KUMİB) 58 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi.
İİB, küresel pazarlarda rekabetçiliğini artırmak için sürdürülebilir ihracat politikaları geliştirerek, Türk ürünlerinin uluslararası alandaki konumunu güçlendirmeye devam ediyor.
Taycı: Son yıllarda gıdada 'Made in Türkiye' algısı giderek gelişti
İstanbul İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Kazım Taycı, “İstanbul İhracatçı Birlikleri olarak pazarlarımızın çeşitliliğini artırarak, katma değer odaklı ihracat hedefi ile yolumuza devam ediyoruz. Daha fazla ülkeye seyahat ederek ürünlerimizin satılması için çaba gösteriyoruz. Özellikle düzenlediğimiz milli katılımlarda, Türk ürünlerinin aynı alanda alıcıya çıkması, uluslararası arenada görünürlüğümüzü artırıyor. Ülkemizin ticaret gücünü ve ekonomik potansiyelini vurguluyor. Yaptığımız tanıtım çalışmaları sonuçlarını vermeye başladı. Son yıllarda gıdada 'Made in Türkiye' algısının giderek geliştiğini gördük. Şubat ayında yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştirdiğimiz etkinlikler ile yoğun bir ay geçirdik. İstanbul İhracatçı Birlikleri; “İş Yaşamında Duygusal Zeka”, “Dahilde İşleme Rejimi ve TEV Uygulamaları”, “Dijital Girişimcilik: E-Ticaret ve E-Satış Sitelerinin Kullanımı” konulu, genel katılıma açık, online, ücretsiz eğitimler düzenledi. İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’miz, “İHBİR Teknik Eğitim Programı” kapsamında düzenlediği “Bitkisel Proteinler: Güncel Trendler ve Gıda Teknolojisi Uygulamaları” eğitimi, firma temsilcileri ve akademisyenlerin katılımı ile yapıldı. İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’miz (İHBİR), Türkiye milli katılımını organize ettiği Prodexpo 2025 ile ISM 2025 fuarlarında Türk gıda sektörünü başarı ile tanıttı. İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliğimiz (İFMİB), dünyanın en büyük gıda fuarları arasında yer alan Gulfood 2025 ve Prodexpo 2025’e; İstanbul Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği’miz, İngiltere’de düzenlenen Packaging Innovations & Empack 2025 Fuarı’na; İHBİR, dünyanın en büyük gıda fuarlarından birisi olarak bilinen Dubai Gulfood 2025 Uluslararası Gıda Fuarı’na; İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB), Japonya’nın önemli gıda fuarlarından Supermarket Trade Show 2025’e; GYHİB, denizcilik endüstrisinin önemli fuarlarından biri kabul edilen Expomaritt Exposhipping İstanbul’a ve Bosphorus Boat Show’a info stant ile katılarak, sektörleri başarılı bir şekilde tanıttı. Bu ay alım ve ticari heyet programlarımız da oldu. İSHİB organizasyonunda; hayvansal mamuller sektörlerine yönelik Japonya’ya Sektörel Ticaret Heyeti düzenledik ve ihracatçı firmalarımız Japon firmalarla, ikili iş görüşmeleri yaptı. İstanbul Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği’miz organizasyonunda; Bulgaristan’dan gelen ambalaj sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin yetkililerinin katılımı ile özel nitelikli alım heyeti programı düzenlendi. Birliklerimizin UR-GE projeleri çalışmaya devam ediyor. İstanbul Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği tarafından yürütülen Turkish Carton Packaging UR-GE Projesi kapsamında, ABD ve Kanada’dan gelen 6 firmanın yetkilisinin katılımı ile alım heyeti programı düzenlendi. Türkiye’nin ekonomisi için biz ihracatçılar bir an bile durmadan çalışmaya, üretmeye devam ediyoruz” dedi.