Türk moda endüstrisinin amiral gemisi İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB), projeleriyle sektörün dijital ve yeşil dönüşümüne de liderlik ediyor. İHKİB'in Avrupa Birliği (AB) IPA-2 projeleri kapsamında gerçekleştirdiği, "Tasarımdan Üretime: Hazır Giyim sektöründe Dijital Dönüşüm Projesi (METAMORPHOSIS) tamamlandı. Projenin kapanış etkinliği çerçevesinde düzenlenen Design2Future Zirvesi Fişekhane’de gerçekleşti. Zirveye katılım sağlayan AB Türkiye Delegasyonu  Başkan Yardımcısı Jurgis Vilcinskas, projeye olan katkılarından ve tekstil sektöründen söz etti.

Mehmet Şimşek: Kur hedefimiz yok, öncelik enflasyonu düşürmek Mehmet Şimşek: Kur hedefimiz yok, öncelik enflasyonu düşürmek

D S C06213

Vilcinskas, etkinliğin tekstil ve hazır giyim sektörünün dijitalleşmesi ve çevre dostu uygulamalarına olan katkısını vurgulayarak, “Bence bu harika bir etkinlik çünkü tekstil ve hazır giyim sektöründeki oyuncuları bir araya getiriyor. Aynı zamanda Avrupa Birliği’nden ortakları da buluşturuyor. Bunun yanı sıra, sektörde dijitalleşmeye yatırım yapan, veri üzerinde çalışan ve sanayiyi daha ileriye taşımaya çalışan araştırmacıları da bir araya getiriyor. Veri üzerinde çalışıyoruz, aynı zamanda sektörü daha çevre dostu ve daha sürdürülebilir hale getirmeye yönelik çalışmalar yapıyoruz. Bu, fikirlerin paylaşıldığı ve sektörün daha rekabetçi hale gelmesine yardımcı olan güzel bir forum ve platform.” dedi.

Proje kapsamında İHKİB ve Avrupa Birliği’nin yakın işbirliğiyle yürütülen çalışmaların sonuçları sektördeki dijital dönüşüm sürecine katkı sağladı. İHKİB yetkilileri, projede edinilen deneyimlerin sektördeki üretim süreçlerini iyileştirmek, maliyetleri azaltmak ve üretim verimliliğini artırmak amacıyla kullanılacağını belirtti. Vilcinskas, IPA-2 projesi ve diğer işbirlikleri hakkında “Avrupa Birliği, tekstil ve hazır giyim sektörünün rekabetçiliğini artırmaya yönelik çalışmalarını yıllardır sürdürüyor. Biz de çok yakından çalışıyoruz, aslında Türkiye’ye bu alanda bazı çok önemli kümeler oluşturmasına yardımcı olduk. Örneğin, İstanbul Moda Akademisi’nin kurulmasına yardımcı olduk, Küçük ve Orta Ölçekli Şirketlerin bu maliyetli ve zorlu dönüşüm sürecinden geçmelerine yardımcı olacak Dijital Dönüşüm Merkezi’ni kurduk.” ifadelerini kıllandı.

Türk Tekstil Sektörüne AB Desteği ve Gelecek Planları

Vilcinskas, AB'nin Türk tekstil sektörüne sağladıkları desteklerin sebeplerini “Bu desteklerin çok iyi sebepleri var çünkü piyasalarımız birbirine çok yakın bir şekilde entegre olmuş durumda. Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün en fazla ihracatı Avrupa Birliği’ne yapılıyor, %60’tan fazlası. Yani şirketleriniz Avrupa tedarik zincirlerine entegre olmuş durumda, birbirimizden ödünç alıyoruz, ticaret yapıyoruz. Tabii ki Avrupa çevre standartlarını benimsemesi ve sürdürülebilir, geri dönüştürülebilir, çevre dostu ürünler üretmesi için Türk şirketlerinin bu standartları benimsemesini istiyoruz. Bu ortaklık gerçekten karşılıklı ve ticaret hacminin daha da artmasını umuyoruz.” şeklinde açıkladı.

2025 yılı için yapılan planlara da değinen Vilcinskas, Türk tekstil sektörüne verecekleri desteğin boyutlarını açıkladı. “Şimdiye kadar tekstil ve hazır giyim sektörüne 1.2 milyar lira yatırım yaptık. 2025 için, ön erişim aracıyla finanse edilecek yeni bir proje başlatmayı planlıyoruz, bu projenin bütçesi yaklaşık 7.5 milyon euro olacak ve şirketlerin daha yeşil, daha çevre dostu hale geçmelerine yardımcı olacak.” şeklinde belirtti.

Vilcinskas, Türk tekstil şirketlerine rekabetçi kalabilmek için bazı tavsiyelerde bulunarak “Bence ana tavsiye, çok uyumlu, çok esnek olmak ve sadece bugünü değil, gelecekteki tüketici taleplerini de düşünmek olmalıdır. Yani, ürünlerinin ne gibi özelliklerle farklılaşacağına, çevre dostu olup olmayacağına, aynı zamanda tüketicinin istediği şekilde üretilip üretilmeyeceğine ve uygun bir fiyat seviyesinde olup olmayacağına bakmalılar. Tüm bu faktörler bir araya gelmeli ki başarılı olabilsinler ve rekabetçi olabilsinler.”

Editör: Sude Yılmaz