Türkiye, tarım ürünleri ihracatında büyümesini sürdürüyor. 2024 yılı Ocak-Ekim döneminde Türkiye'nin genel hububat, bakliyat ve yağlı tohum ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3 düşerek 9,73 milyar dolar seviyesine geriledi. Ancak İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR), bu dönemde ihracatını artırmayı başardı. İHBİR, Ocak-Ekim ayları arasında yüzde 8,27’lik bir artışla 2,97 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Ekim ayında ise İHBİR, ihracatını geçen yıla göre yüzde 1,7 artırarak 323,7 milyon dolara ulaştı.
Açıklanan rakamları değerlendiren İHBİR Başkanı Kazım Taycı, dış pazarlarda fiyat artırmanın zorlaştığını, bu nedenle kârlılıktan feragat etmek zorunda kaldıklarını ifade etti. Enerji, SGK primleri ve vergi dilimleri gibi konularda destek talep ettiklerini belirtti.
İHBİR’in ekim ayı ihracatı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 1,7 artışla 323,7 milyon dolara çıkarken, ilk 10 aylık ihracatı yüzde 8,27 artışla 2 milyar 975 milyon dolara ulaştı. Ancak Türkiye genelinde hububat sektörünün ekim ayı ihracatı, geçen yılın aynı ayına oranla yüzde 12,3 düşüşle 1 milyar 39 milyon dolara geriledi. Türkiye genelinde Ocak-Ekim dönemi ihracatı yüzde 3 düşüşle 9 milyar 734 milyon dolar oldu.
Türkiye genelinde ekim ayında en fazla ihracat gerçekleştirilen ilk üç ülke Irak, ABD ve Suriye olurken, İHBİR bünyesinde en fazla ihracat gerçekleştirilen ülkeler ise ABD, Irak ve Birleşik Krallık oldu. Mal grupları bazında en fazla ihracat pastacılık ürünlerinde gerçekleşirken, diğer gıda müstahzarları ve değirmencilik ürünleri ikinci ve üçüncü sırada yer aldı.
Kazım Taycı, Türkiye’nin hububat ve bakliyat sektöründeki ihracat yolculuğunu değerlendirerek, 2000’li yıllarda 1,13 milyar dolar seviyelerinde olan Türkiye’nin hububat ve bakliyat ihracatının 2023 yılı itibarıyla 12,5 milyar dolara ulaştığını belirtti. Bu büyümenin arkasında işlenmiş tarım ürünlerine yapılan yatırımların dikkat çekici boyutlara ulaşmasının yattığını vurguladı.
2024 yılında sektörün karşılaştığı zorluklara da değinen Taycı, yüksek faiz oranları, döviz kurları ve finansmana erişimin ihracatçılar üzerinde baskı oluşturduğunu ifade etti. Gıda sektörünün, temel ihtiyaçları karşılama açısından vazgeçilmez olduğunu belirtti ve Türkiye’nin jeopolitik konumunun, dünya ticaretine entegrasyonda önemli bir rol oynadığını vurguladı.
İHBİR Başkanı Taycı, Türkiye'nin tarım sektöründe daha alacağı çok yol olduğunu ve bu süreçte KOBİ ölçekli ihracatçılara destek verilmesi gerektiğini ifade etti. İHBİR’in, KOBİ’lerin uluslararası pazarlara açılmasında rehberlik rolü üstlendiğini belirtti. Ayrıca, tarımda verimliliğin artırılması için bilimle çiftçilerin bir araya getirilmesi ve bilinçli tarım uygulamalarının yaygınlaştırılması gerektiğini dile getirdi.
Taycı, tarımda elde edilen ürünlerin işlenerek daha katma değerli hale getirilmesinin, Türkiye’nin ihracatta sürdürülebilir bir başarı yakalamasında büyük rol oynayacağını vurguladı. Dışa bağımlılığın azaltılması ve enerji girdilerinde sürdürülebilir kârlılık sağlanması adına destek beklediklerini sözlerine ekledi.
Türkiye’nin tarımsal üretimde verimli topraklara sahip bir ülke olduğunu belirten Taycı, bu potansiyelin daha iyi değerlendirilmesi için gerekli adımların atılmasını istedi.