AYSAD-Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği tarafından düzenlenen “Peki Şimdi Ne Olacak?” başlıklı toplantı, Hilton Mall of İstanbul’da gerçekleşti. Sektör temsilcileri ve sivil toplum kuruluşlarının başkanları ile dernek üyelerinin yoğun katılım sağladığı toplantıda, ayakkabı yan sanayinin sorunları ve geleceği değerlendirildi.

AYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Sait Salıcı, açılış konuşmasında sektörün içinde bulunduğu zorlukları dile getirdi. “Bugün dünün eseridir. Ayakkabı sektörü, emek yoğun bir sektör olarak küresel sorunlardan büyük ölçüde etkilenmektedir. Son 2 yılda ihracatta ciddi bir düşüş yaşanıyor; 2023-2024 Ocak-Temmuz dönemi karşılaştırıldığında, %27,1 oranında bir azalma söz konusu. Dövizdeki dalgalanmalar, ölçek ekonomisinin yetersizliği ve üretim kapasitesindeki sınırlamalar bu düşüşün başlıca nedenleri arasında yer alıyor” dedi. Salıcı, sektörün inovatif çözümler ve markalaşma yoluyla küresel rekabette varlık gösterebileceğini belirterek, “Milli seferberlik ve zihniyet devrimine ihtiyacımız var” diye ekledi.

Ekonomist Ali Ağaoğlu ise toplantıda yaptığı konuşmada dünya ve Türkiye ekonomisini değerlendirdi. Çin’in büyüme hızının ve nüfusunun düşmesine karşın devlet politikalarıyla şirketlerini desteklemeye devam ettiğini vurgulayan Ağaoğlu, Türkiye’nin borçlu ülkeler arasında yer almadığını ve 2020’den bu yana net borç ödeyicisi konumuna geçtiğini ifade etti. Ağaoğlu, ayrıca Türkiye’de kurun serbest bırakılmasının kısa vadede enflasyonu tetikleyebileceğini ancak genç nesillere daha düşük enflasyon bırakılmasının önemine değindi.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel ise sektörde ihtisaslaşmanın kümeleşmeyle sağlanabileceğini söyledi.

Ayakkabı ihracatında ortalama satış fiyatının 4 dolar civarında olduğunu belirten Öncel, bu rakamın ithalatta ise 18-19 dolar aralığında olduğu bilgisini verdi. Sektörde katma değerin yaratılmasına ilişkin açıklamalarda bulunan Öncel, şunları kaydetti:

"Sektörün dinamiğinde bir ürün yapacağımız zaman tabanınızı farklı yapmanız lazım. Bizim de en pahalı olan yanımız tabanlar, taban kalıpları. Tabanda kalıp yapmanız lazım, bedenlere göre kalıplar yapmanız lazım, bu da çok ciddi bir maliyet. Hızlı istiyorsanız daha pahalı bir maliyet. Bizim laboratuvar gibi azar azar yurt dışından ithal ederek, deneme yapabileceğimiz, piyasayı koklayabileceğimiz, test edebileceğimiz, yabancı müşterilerimize sunacağımız saye ve tabanları getirmemiz gerekiyor."

Toplantının moderatörlüğünü Ekonomist Meliha Okur üstlendi. Panelde Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Sinan Öncel, ProLab Ayakkabı Kurucu Ortağı Levent Sipak ve AYSAD Başkanı Sait Salıcı da görüşlerini paylaştılar.

Etkinlik, Teknik Kimya, Güçlü Adhesive, Filtex Nonwoves, Ege Taban ve Artkim Fuarcılık’ın destekleriyle gerçekleştirildi.

Türkiye'nin elma ve elma suyu ihracatında yüzde 27'lik artış: 2024 yılı için büyük hedefler Türkiye'nin elma ve elma suyu ihracatında yüzde 27'lik artış: 2024 yılı için büyük hedefler

Editör: Sude Yılmaz