Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan açıklamaya göre, Aralık ayında gerçekleştirilen Reklam Kurulu toplantısında, tüketicileri yanıltan, aldatan ve tecrübe ile bilgi eksikliklerinden faydalanarak mağduriyete yol açan reklamlar ve haksız ticari uygulamalar değerlendirildi.
Kasım ayına ait 213 dosyadan 196’sının mevzuata aykırı olduğu tespit edildi. Bu reklam ve ticari uygulamalarla ilgili olarak, 54,3 milyon TL idari para cezası ve durdurma cezası uygulanmasına karar verildi. Ayrıca, 35 dosya kapsamında, mevzuata aykırı bulunan internet sitelerinin erişimi engellenecek.
Açıklamaya göre, yıl boyunca toplam 1917 dosya incelenmiş ve bu dosyalardan 1705'ine yönelik aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama tespit edilerek, bu reklamlara yayın durdurma cezası ve toplamda 277,6 milyon TL idari para cezası verilmesine karar verildi.
Kasım ayında, "Black Friday", "Efsane Kasım" ve "Şahane Cuma" gibi isimlerle düzenlenen indirimli satış kampanyalarına yönelik de incelemeler yapıldı. Bu kapsamda, 64 dosya resen ya da şikayet üzerine işleme alındı ve 57 dosyada mevzuata aykırılık tespit edildi. Bu reklamlara 27,4 milyon TL ceza kesildi. 2024 yılı itibarıyla, indirimli satış kampanyalarına ilişkin toplamda 41,3 milyon TL idari para cezası uygulanmış oldu.
Bu çalışmaların amacı, sahte indirim algıları oluşturarak tüketicilerin alışveriş tercihlerini manipüle etmenin önüne geçmek ve tüketici iradesini baskı altına alarak yapılan pazarlama uygulamalarının yol açtığı israfı engellemektir. Böylece, ülkenin ekonomik kaynaklarının verimsiz kullanımını önleyerek, adil rekabet ortamı ve istikrarlı bir ekonomi sağlanması hedeflenmektedir.
Bakanlık ayrıca, yasa dışı bahis reklamlarıyla ilgili de yaptırım uygulandığını duyurdu. Yasa dışı bahis sitelerinin reklamları tespit edilerek, 6 milyon TL ceza kesildi ve bu reklamların durdurulmasına karar verildi. Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu, aldatıcı reklamlar ve haksız ticari uygulamalarla ilgili incelemelerini sürdürüyor.