Hazine ve Maliye Bakanlığı, 2025 yılında hayata geçirilecek düzenlemelerle dijital uygulamalarını genişletmeyi hedefliyor. 2012 yılından bu yana zorunlu hale getirilen elektronik fatura ve e-Defter uygulamaları, yeni düzenlemelerle daha fazla mükellefi kapsayacak. Türk Ticaret Kanunu'nun ilgili hükümleri gereğince bağımsız denetime tabi şirketlerin yanı sıra bilanço esasına göre defter tutan mükellefler de 1 Ocak 2025 itibarıyla e-Defter uygulamasına dahil edilecek. Böylece, toplamda yaklaşık 1 milyon yeni mükellef e-Defter kullanmaya başlayacak.
Yeni uygulamalarla birlikte kağıt, yazıcı ve noter masraflarından tasarruf sağlanırken, dijitalleşmenin teşvik edilmesiyle daha sürdürülebilir bir ekonomik altyapı oluşturulması hedefleniyor. Bununla birlikte, e-Fatura ve e-Arşiv Fatura sistemine dahil olmayan mükelleflerin de yeni yıldan itibaren vergiler dahil 3 bin lirayı aşan faturaları elektronik ortamda düzenlemeleri zorunlu hale gelecek. 1 Ocak 2026 itibarıyla ise tüm faturalar için bu zorunluluk sınır gözetmeksizin uygulanacak.
Yeni Uygulamalar ve Tasarruf Olanakları
2025 yılı itibarıyla gider pusulalarının ıslak imza yerine tarafların bilgilerinin elektronik ortamda doğrulanabilmesine olanak sağlanacak. Ayrıca, yurt dışına çıkış harçlarında "basılı harç pulu" dönemi sona erecek. Bu uygulama, dijitalleşmenin hayatın her alanına entegre edilmesi yönünde önemli bir adım olarak değerlendiriliyor. Yurt dışına çıkış harcı ödemeleri, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın Dijital Vergi Dairesi ve mobil uygulamaları ile yetkili bankaların internet bankacılığı ve mobil bankacılık sistemleri üzerinden gerçekleştirilecek.
Bu yıl sonuna kadar geçerli olan 500 lira değerindeki yurt dışı harç pulları, 10 Ocak 2025 tarihine kadar kullanılabilecek. Yeni düzenleme ile yurt dışı harcı ödemelerinin daha hızlı ve kolay bir şekilde yapılması sağlanacak.
Vergi Güvenliği ve Kayıt Dışılıkla Mücadele
Ticari veya serbest meslek faaliyetleri yürüten mükelleflerin gerçek hasılatlarının tespitine yönelik vergi güvenlik mekanizması da oluşturulacak. Günlük hasılat tutarlarının tespiti, bir ayda en az üç, bir takvim yılında ise en az 12 yoklama ile gerçekleştirilecek. Bu düzenleme, kurumlar vergisi mükelleflerini de kapsayacak. Yoklama sonucunda belirlenen hasılat tutarlarının, mükellefler tarafından beyan edilen tutarlarla uyumlu olmaması halinde, yüzde 20’den fazla fark olması durumunda mükellefler izaha davet edilecek.
Cumhurbaşkanı kararıyla belirlenen sektör ve faaliyet alanlarına ilişkin gerçek kişilere yapılan ödemelerden vergi tevkifatı yapılması da planlanıyor. Böylece vergi güvenliğinin artırılması ve kayıt dışılığın azaltılması amaçlanıyor. Cumhurbaşkanına, faaliyet konuları ve ödeme türlerine göre vergi kesinti oranlarını belirleme yetkisi verilecek.
Yönetim Kurulu Üyeliklerinde Ücret Düzenlemesi
Yeni yılda yürürlüğe girecek bir diğer düzenleme, yönetim kurulu üyeliklerine ilişkin ücret politikalarını kapsıyor. Kamu veya özel sektör ayrımı yapılmaksızın, yönetim, denetim, tasfiye ve danışma kurulu üyelikleri ile komisyon, heyet ve komite görevlerinde bulunanlara sadece bir görev için ücret ödenebilecek. Bu kapsamda, huzur hakkı, ücret ve ikramiye gibi ödemelerin toplamı, bir ayda memur aylık katsayısı ile 108 bin gösterge rakamının çarpımı sonucu bulunacak tutarı aşamayacak. Kamu ortaklıkları ile kamunun pay sahibi olduğu kurum ve kuruluşlarda da bu düzenleme uygulanacak.
Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın dijitalleşme ve mali düzenlemelere yönelik bu yenilikçi adımları, hem ekonomik verimliliği artırmayı hem de sürdürülebilir bir kamu yönetimi sağlamayı hedefliyor.