Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Sait Salıcı, Milano'da düzenlenen MICAM (Ayakkabı) ve LINEAPELLE (Deri) fuarlarında Türk firmalarının performansını değerlendirdi. Salıcı'ya göre, sektör zorlu bir rekabet ortamında yer alıyor ve fiyat rekabetinde geride kalıyor.
MICAM ve LINEAPELLE fuarlarında Türk firmalarının en büyük sorununun fiyatlandırma olduğunu belirten Salıcı, ziyaretçi ve katılımcı sayılarının da beklentilerin altında kaldığını ifade etti. İtalya ve Portekiz gibi ülkelerde üretilen aynı kalitedeki ayakkabıların daha düşük fiyatlarla sunulmasının, Türkiye'nin rekabet gücünü azalttığını vurgulayan Salıcı, küresel pazar dinamiklerinin değiştiğine dikkat çekti.
Deri sektörünün genel olarak rekabetçi bir yapıya sahip olmasına rağmen, siparişlerin azalması ve moda trendlerindeki değişikliklerin endişe verici olduğunu dile getiren Salıcı, diğer ülkelerin daha uygun fiyat politikalarıyla öne çıktığını ve Türkiye'ye yönelik ithalatın arttığını söyledi.
"Değişime Değil, Dönüşüme İhtiyacımız Var"
Salıcı, Türk firmalarının yüksek maliyetler nedeniyle Avrupa ile rekabet etmekte zorlandığını ancak bunun sadece hammadde fiyatlarıyla ilgili olmadığını belirtti. Genel giderlerdeki artışın işletmeleri zorladığını ifade eden Salıcı, butik üretim modeline yönelerek işletmelerin kendilerini koruması gerektiğini söyledi.
"Değişime değil dönüşüme ihtiyacımız var" diyen Salıcı, sektörün yüksek hacimli üretime odaklanmak yerine, pazarın değişen dinamiklerine uyum sağlayacak yeni stratejiler geliştirmesi gerektiğini belirtti. ABD'nin Uzak Doğu'ya yönelik olası ambargoları ve Türkiye ile Rusya arasındaki ticari ilişkilerin geleceğinin, sektörün önümüzdeki dönemdeki yönünü belirleyeceğini vurguladı.
AYSAD, AYSAF 2025 ile Sektörü Yeniden Bir Araya Getirecek
AYSAD, 29 Nisan - 2 Mayıs 2025 tarihleri arasında İstanbul Fuar Merkezi'nde AYSAF Ayakkabı Yan Sanayi Fuarı'nı düzenleyerek sektörü bir araya getirmeye hazırlanıyor. Ayakkabı taban sistemlerinden deri ve suni deri ürünlerine, tekstilden kimyasallara kadar geniş bir ürün yelpazesinin sergileneceği AYSAF, üreticiler ve alıcılar arasında kritik bir köprü olmayı sürdürecek.
Sait Salıcı, sektörün mevcut zorlukları aşabilmesi için umutsuzluğa kapılmadan üretim adetlerini artırması ve yeni stratejiler geliştirmesi gerektiğini vurguladı. "2019’daki üretim seviyelerine dönerek, sektörümüzü yeniden güçlendirmeliyiz" diyen Salıcı, dönüşüm ve yenilikçi yaklaşımların önemine dikkat çekti.