İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, 2024 yılını sektörel zorluklar ve ekonomik daralmalar ile geçirdiklerini ifade etti. Paşahan, "2024, genel ihracat açısından zor bir yıl olmanın ötesinde, emek yoğun sektörler olarak bilinen hazır giyim ve konfeksiyon için daha sıkıntılı geçti," dedi. Küresel pazarlardaki iki yıllık talep yavaşlamasının sektör üzerindeki etkilerini vurgulayan Paşahan, ana problemin Türkiye’deki maliyet-kur dengesi olduğunu belirtti.
Döviz kurunun yatay seyretmesine rağmen girdi maliyetlerindeki yüksek artışların rekabet gücünü zayıflattığını belirten Paşahan, “Üretim maliyetlerimiz, Asya’daki rakiplerimize kıyasla dolar bazında %40-50, Avrupa’daki bazı ülkelere kıyasla %15-20 daha yüksek. Bu da fiyat rekabetini imkânsız hale getiriyor,” şeklinde konuştu.
2023’te %9,2'lik bir düşüşle 19,3 milyar dolarlık ihracat yapan hazır giyim sektörü, 2024’te de daralmaya devam etti. Ocak-Kasım 2024 döneminde sektör ihracatı 16,7 milyar dolarda kaldı. Bu, geçen yılın aynı dönemine göre %6,4’lük bir azalmayı ifade ediyor. Yıl sonunda ihracatın ancak 18 milyar doların biraz üzerinde gerçekleşeceği öngörülüyor.
Türk hazır giyim sektörünün en büyük ihracat pazarı Almanya olmaya devam etti. Almanya’yı Hollanda, İspanya, İngiltere ve Fransa takip ediyor. Ancak 2024 yılında bu ülkelerden yalnızca Hollanda’ya yapılan ihracatta artış yaşandı. Diğer ülkelerde düşüş kaydedildi.
İstihdamda Ciddi Kayıp
Sektördeki daralma yalnızca ihracatı değil, istihdamı da olumsuz etkiledi. 2022’nin sonunda 738 bin kişilik istihdam sağlayan hazır giyim sektörü, 2023 sonunda bu rakamı 647 bine düşürdü. 2024 yılının Eylül ayında ise istihdam 591 bine kadar geriledi. Bu rakam, 19 ayda 147 bin kişinin işini kaybettiği anlamına geliyor.
Paşahan 2025’in ilk yarısının zor geçeceğini söyleyerek toparlanma için kısa vadede iki konuda adım atılması gerektiği çağrısında bulundu. "Öncelikle döviz kuru girdi maliyetlerine paralel hareket etmeli. Ayrıca hammadde ithalatında uygulanan ilave vergilerin ve referans fiyatın gözden geçirilmesi gerekiyor. Öte yandan, hazır giyim ve konfeksiyonun da aralarında bulunduğu emek yoğun sektörler için istihdam teşvik ve desteklerinin artırılmasının da önemli olduğunu değerlendiriyoruz. Aksi takdirde 2025’teki hazır giyim ve konfeksiyon ihracatımız da arzu ettiğimiz düzeylere ulaşamayacak. Hazır Giyim ve Konfeksiyon Sektör Kurulumuzda yaptığımız değerlendirmelerin ışığında iyimser senaryoda 2025 ihracatımızın 19 milyar dolar civarında gerçekleşeceğini öngörüyoruz.” ifadelerini kullandı.
Türkiye’nin Hazır Giyim İhracatı Rakamları
- 2020: 17,1 milyar dolar
- 2021: 20,2 milyar dolar
- 2022: 21,2 milyar dolar
- 2023: 19,3 milyar dolar
- 2024: 16,7 milyar dolar* (*11 aylık veri)