Uluslararası Mücevher Endüstrisinin Buluşma Noktası: IJS Istanbul Jewelry Show

Informa Markets tarafından Elmas Kule sponsorluğunda düzenlenen ve mücevher endüstrisinin ikinci büyük buluşması olan 56. IJS Istanbul Jewelry Show, 2-5 Ekim 2024 tarihleri arasında İstanbul Fuar Merkezi'nde kapılarını açtı. Fuarda, altın takı, mücevher, montür, pırlanta, değerli taş ve gümüş gibi en yeni ürünler, tasarımlar ve koleksiyonlar sergileniyor. 26 binden fazla sektör profesyonelinin ziyaret etmesi beklenen fuarda 1.000'den fazla katılımcı marka yer alıyor.

IJS Kurucu Ortağı ve fuarcılık sektöründe 40 yılı geride bırakan Şermin Cengiz ile bir araya gelerek, fuarın doğuş hikayesini ve uluslararası başarısını konuştuk.
I M G 5493

IJS Istanbul Jewelry Show’un Doğuş Hikayesi

Şermin Hanım, IJS Istanbul Jewelry Show’un doğuş hikayesini anlatır mısınız?

"Tabii, ben Robert Koleji ve Boğaziçi Üniversitesi mezunuyum. 1980'leri hatırlayın, o zamanlar İngilizce bilen çok az kişi vardı. İngilizceyi ana dilim gibi konuşuyorum. Üniversiteye gidip gelirken billboardlarda sürekli tercümanlık ve hosteslik ilanları görüyordum. Üniversite yıllarımda tercümanlık ve hosteslik yaparak para kazanmaya başladım ve bu organizasyonlar ilgimi çekmeye başladı. İlk işim rahmetli Kamil Şükrü'nün düzenlediği Vizon Show’da baş kasadar olarak çalışmaktı. O deneyimden sonra bu dünyayı çok sevdim ve kendime uygun olduğunu anladım. Üniversite bitince resmi bir işte çalışmaya başladım ama dokuz ay sonra masa başı işin bana göre olmadığını fark ettim. Hareketli bir yaşam benim için daha uygun. Sonrasında rahmetli Nuri Tığlıoğlu’nun Ufaş Fuarcılık şirketinde çalışmaya başladım. Bir buçuk yılın ardından, kendi fuarcılık şirketimi kurmaya karar verdim. 1982 mezunuyum ve bu fuarı 1985 yılında başlattım. İlk günden beri hedefim uluslararası bir fuar yapmaktı."

Neden Mücevher Fuarını Seçtiniz ?

Şermin Cengiz, mücevher sektörünü seçmesinin nedenlerini şöyle anlatıyor:

"Çok basit kriterlerim vardı. Birincisi, o zamanlar altın kredisi yoktu ve herkes öz sermayesiyle iş yapıyordu. Bu nedenle, ekonomik iniş çıkışlardan en az etkilenecek sektörlerden biriydi. İkincisi, mücevher sektöründe lonca sistemi vardı, ki bu bana göre müthiş bir sistemdi. Ustalıkla başlayan ve sektörde önemli bir terbiye sağlayan bu sistem beni çok etkiledi. Üçüncüsü ise, o dönemde sektör daha çok kopya işlerle meşguldü. Ancak beş bin yıllık bir kültürel mirasa sahip bir ülkede özgün tasarımlar yapılması gerektiğini düşündüm. Bu yüzden tasarım yarışmaları düzenlemeye başladım. O dönem Türkiye henüz Dünya Altın Konseyi’ne üye bile değildi, ancak biz bu adımları atmaya başladık. Fuar küçük başladı ama hedeflerimiz büyüktü. Zamanla büyüdü ve 2011 yılında UBM İstanbul Fuarcılık ile ortaklık kurduk. 2018’de UBM, Informa Markets ile birleşti ve fuar daha da büyüdü."

Uluslararası Başarıya Giden Yol

IJS Istanbul Jewelry Show’un uluslararası başarısını nasıl sağladınız?

"2004 yılında, Türkiye haritasının tam ortasına bir pergel koydum ve üç buçuk saatlik uçuş mesafesinde olan ülkeleri hesapladım. Orta Doğu, Kuzey Afrika, Balkanlar, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri gibi bölgelere ulaşmayı hedefledim. Bu bölgelerin dillerinde tanıtım kampanyaları başlattım ve bölgesel yayınlara reklamlar verdim. Ancak bununla yetinmedim, bizzat gidip bu ülkelerde ziyaretler yaptım. Örneğin, İran’a defalarca gittim ve o dönem İran Kuyumcular Odası’nın yardımıyla 2.250 İranlı kuyumcuyu fuara getirdim. Gerçekten İran'da yaşadıklarım tam bir maceraydı. Tek başımaydım ve İran Kuyumcular Odası'nda özel giriş kartları dağıtıyordum. Kuyumculara anons ettirdik, Tahran Kuyumcular Odası ikinci kattaydı ve merdivenlerden aşağı sokağa kadar uzanan, iki sıra halinde bekleyen insanlar vardı. Ben davetiyeleri dağıtıyordum. Müşteriyi onure etmek çok önemliydi. Onları onurlandırırsanız, 'Ayağımıza kadar gelmiş, iade-i ziyaret yapalım,' diye düşünürler. Bu zihniyet özellikle Anadolu’da da mevcut. Ayrıca müşterinin kendisini özel hissetmesi gerekiyor. Bu yüzden her ülke için ayrıcalıklı giriş kartları hazırlattım. İran kuyumcularını bu şekilde büyük bir başarıyla buraya yönlendirdikten sonra aynı operasyonu Irak'ta da gerçekleştirdim. O dönem oldukça tehlikeli yıllardı, geceleri şehirden şehre giderken silahlı gruplar yolumuzu kesiyordu, her türlü tehlikeyle karşı karşıyaydık, ama yılmadım. Pes etmedim ve sonunda başardım. Bu, İstanbul Jewelry Show’un uluslararası arenada yükselmesinin ilk adımı oldu."

Fuarcılığa Yeni Katılacak Girişimcilere Tavsiyeler

Şermin Cengiz’in fuarcılık sektöründe yeni girişimciler için önerileri şöyle:

"Birincisi, yapılmamışı bulmaları gerekiyor. Taklitçilik kolaydır, ama ne işinize ne de sektöre bir şey katar. Fuarcılıkta güç, bir noktada toplanmalı. İkincisi, müşteri her zaman haklıdır. Bu kuralı hiç unutmamaları lazım. Üçüncüsü ise, data. Bilgi ve veriler olmadan hiçbir iş yürümez. Her şeyden önce işin istihbaratını toplamak gerekir."
I M G 5495

Şermin Cengiz’in Azmi ve Kararlılığı

Şermin Cengiz’in azmi, kararlılığı ve vizyonu sayesinde IJS Istanbul Jewelry Show, bugün uluslararası alanda büyük başarılar elde etmiş bir fuar olarak varlığını sürdürüyor. Zorluklar karşısında yılmadan ilerleyen Cengiz, girişimcilik ruhuyla sektöre ilham kaynağı olmaya devam ediyor. Fuarcılığa yeni adım atmak isteyenler için güçlü bir rol model olan Cengiz, her zaman yenilikçi olmanın ve müşteri odaklı çalışmanın altını çiziyor.

GAP Bölgesinde 22 yılda 20 OSB ve 360 bin istihdam yaratıldı GAP Bölgesinde 22 yılda 20 OSB ve 360 bin istihdam yaratıldı

Editör: İbrahim GÜNEŞ