Bu yılki "Hemen Harekete Geç" temalı 'Sürdürülebilirlik Sohbetleri İstanbul'da, İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı Ahmet Öksüz dikkat çekici açıklamalarda bulundu. Markaların sürdürülebilirlik sorumluluğunu sıklıkla üreticilere yüklediğini vurgulayarak, üreticilerin sıklıkla ürün iadeleri ve retleriyle karşı karşıya kaldığına dikkat çekti. Öksüz, "Gerçekten sürdürülebilir ürünler elde etmek için hem tüketicilerin hem de markaların geri dönüştürülmüş ürünleri ve geleneksel üretim yöntemlerindeki farklılıkları kabul etmeye istekli olması gerekir" dedi. Ayrıca, iade edilen ürünler için nakliye masraflarının karbon ayak izini artırdığını vurgulayarak, markaları sürdürülebilirlik konusunda da sorumluluk almaya çağırdı.
Bu yıl beşincisi düzenlenen etkinlik, İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) stratejik ortaklığında ve Orbit Consulting ve Kipaş Holding iş birliğiyle gerçekleştirildi. Sürdürülebilirlik ve inovasyon üzerine tartışmalar için sektör liderlerini Hilton İstanbul Bomonti'de bir araya getirdi. Öksüz, tekstil sektörünün sadece ekonomik büyüklüğü açısından değil aynı zamanda çevresel etkisi açısından da küresel önemini vurgulayarak, "Her yıl 62 milyon ton tekstil ve hazır giyim ürünü tüketiliyor ve bu rakamın 2030 yılına kadar 102 milyon tona çıkması bekleniyor. AB'de kişi başına yıllık 12 kilogram tekstil atığı üretiliyor. Moda sektörü küresel karbon emisyonlarının %10'undan sorumlu ve üretilen hazır giyim ürünlerinin %87'si ya atılıyor ya da yakılıyor. Bu rakamlar göz önüne alındığında, sektör olarak sorumluluklarımızı yeniden değerlendirmeliyiz." dedi. Ayrıca, ilgili bakanlıklarla yakın temas halinde olduklarını da sözlerine ekledi.
22 BİN ÜRÜN UFAK BİR FARKTAN İADE EDİLDİ
Markaların sürdürülebilirlik sorumluluğunu sıklıkla üreticilere yüklediğini ve sektördeki dengeleri bozduğunu belirten Ahmet Öksüz, bu sorunun sadece üretim süreçlerini etkilemediğini, aynı zamanda sektörün genel sürdürülebilirlik hedeflerini de baltaladığını vurguladı. Çeşitli, sürekli değişen sertifikasyon süreçlerinin getirdiği karmaşıklığın üreticileri "ne kadar uğraşırsanız uğraşın, asla yeterli olmayacak" hissine sürüklediğini belirtti. Ne yazık ki bu durumun sıklıkla 'yeşil aklama'ya daha fazla odaklanılmasına yol açtığını ekledi.
Bu konuda sektörde yaşanan iki örneği paylaşan Ahmet Öksüz, şunları söyledi: "22 bin adet üretilen bir hazır giyim ürünü, üretim sürecinden ve kumaşının dokusundan kaynaklanan çok ufak tüylenme nedeniyle, üstelik ürün kalitesinde hiçbir sorun yaşanmamasına rağmen iade edildi. Bir diğer örnekte ise biri geri dönüştürülmüş pamuktan, diğeri konvansiyonel pamuktan üretilen iki üründen geri dönüştürmüş pamuktan üretilen kumaşta ufak farklılıklar olduğu gerekçesiyle üretici ve marka arasında ihtilaf yaşanıyor. Üretimde geri dönüştürülmüş pamuk kullanıyorsanız dünyanın neresine giderseniz gidin bu farklar oluşabiliyor. Geri dönüştürülmüş pamuk kullanılarak konvansiyonel kumaş görünümü istenmesi, üretici firmalarımızı geri dönüştürülmüş ürün üretmemeye itiyor."
İADEDELER DE ÇOK CİDDİ EMİSYONA NEDEN OLUYOR
Bir diğer konunun da lot farkı olduğuna dikkat çeken Ahmet Öksüz, "Sadece laboratuvar ortamında gözlemlenebilecek lot farkı sebebiyle, firmalarımız sık sık ürün iadesi ile karşı karşıya kalabiliyor. Bir ürünün sürdürülebilir olmasını istiyorsak, tüketicileri de markaları da söz konusu ufak farklara karşı duyarlılığa davet etmeliyiz. Çünkü, iade sürecindeki navlunun yarattığı karbon emisyonu da çok ciddi boyutlara ulaşabiliyor. Bu nedenle maalesef o kadar da sürdürülebilir olamadığımızı gözlemliyoruz. Sürdürülebilirliği sürdürülebilir kılmak için üreticilerin çalışma yöntemlerini değiştirmesi gerektiği gibi, markaların da en az üretici kadar kurumsal sosyal sorumlulukların bilincinde olması ve elini taşın altına koyması gerekiyor." ifadelerini kullandı.
5. Sustainability Talks İstanbul kapsamında düzenlenen panellerde de sektörün geleceğine yönelik değerlendirmeler yapıldı. Düzenlenen panellerde; European İklim Paktı Elçisi Marwa Zamaray, Cardiff Üniversitesi Öğretim Görevlisi Dr. Hakan Karaosman, Urban Outfitters Satın Alma ve Kaynak Kıdemli Müdürü Cherie Nelson ve Lacoste Araştırma ve Geliştirme Yenilikleri Başkan Yardımcısı Patrick Vignal gibi sektörün önemli isimleri yer aldı.