Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği, İhracatçıların Buluşması ve 2023 Yılı Ödül Törenini gerçekleştirdi. Farklı kategorilerden ihracatçı firmalara ödülleri ve sertifikaları takdim edildi. Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Melisa Tokgöz Mutlu önderliğinde gerçekleşen törende; Birlik üyeleri arasında en fazla ihracat yapan 10 firma açıklandı ve birlik bünyesinde yer alan 5 alt sektörde en fazla ihracat yapan firmalara da ödülleri verildi.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Dış Ticaret Kompleksi’nde gerçekleştirilen ödül törenine İYMSİB Yönetim Kurulu Başkanı Melisa Tokgöz Mutlu ve Yönetim Kurulu Üyeleri, İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB) Koordinatör Başkanı ve İHBİR Yönetim Kurulu Başkanı Kazım Taycı ile ödül alan firma temsilcileri katıldı.

Yaş meyve sebze, konserve, dondurulmuş ürünler, alkollü ve alkolsüz içecekler olmak üzere beş alt sektör ile birlik genelinde ilk ona giren 60 firmanın adının açıklandığı törende, ilk beş firmaya ödül, ilk ona giren diğer firmalara ise ihracat başarı sertifikaları verildi. Tören öncesinde Ekonomist, Akademisyen Prof. Dr. Erhan Aslanoğlu, dünyada ve Türkiye’de yaşanan ekonomik gelişmeleri katılımcılarla paylaştı.

Mutlu: İlk çeyrekteki artış ile yeni yıla hızlı bir giriş yaptık

Ankara Ticaret Odası'nda Sosyal Medyanın Ticaret Hayatına Etkileri Konuşuldu Ankara Ticaret Odası'nda Sosyal Medyanın Ticaret Hayatına Etkileri Konuşuldu

Törenin açılış konuşmasını yapan İYMSİB Yönetim Kurulu Başkanı Melisa Tokgöz Mutlu, yaş meyve ve sebze sektörünün 2023 yılında, bir önceki yıla kıyasla yüzde 18 oranında artış ile yaklaşık 3 milyar 500 milyon dolar, meyve sebze mamulleri sektörünün ise yaklaşık 2 milyar 500 milyon dolar tutarında ihracat yaptığını belirtti. Ardından 2024 yılının ilk çeyrek rakamlarına değinen Mutlu, yaş meyve sebze sektörünün, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 3 oranında artış ile 964 milyon dolar, mamul sektörünün ise yüzde 29 oranında artış ile 708 milyon dolar tutarında ihracatı ile yeni yıla hızlı bir giriş yaptığını bildirdi. Yaş sebze ve meyve sektörünün son yıllarda ciddi bir büyüme kaydettiğini ifade eden Melisa Tokgöz Mutlu, bu büyümenin ve ihracatın sürdürülebilir olabilmesi adına sektörün önündeki en önemli iki sorun olan fiyat istikrarı ve kesintisiz ham madde tedariki konularının çözülmesi gerektiğinin altını çizdi.

Mutlu: Önemli olan kendi markalarımız ve katma değeri yüksek ürünlerimizle pazara girebilmek

Mutlu sözlerine şöyle devam etti: “Türkiye yaş sebze meyve üretiminde yaklaşık 55 milyon ton ile dünyada dördüncü sırada yer alıyor. Ana ihracat pazarlarımızı Avrupa ve Rusya oluşturuyor ama uzak pazarlara da girmek istiyoruz. Özellikle Amerika ve Uzak Doğu bizim için önemli pazarlar. Diğer yandan Orta Doğu da üzerinde durduğumuz bir başka pazar. 3,5 saatlik bir uçak yolculuğu ile 1,5 milyar insana ulaşabiliyoruz. Bunu avantaja çevirmeliyiz. Mamul tarafında ise girmediğimiz pazar yok. Ancak bu noktada önemli olan kendi markalarımız ve katma değeri yüksek ürünlerimizle pazara girebilmek. Örneğin, meyve suyu konsantresi değil, meyve suyunun kendisini satmamız lazım. Yeni pazarlar oluşturmanın en doğru yönetimi gıdayı tattırmaktır. Daha fazla alım ve ticaret heyetleri, fuarlar ve tadım etkinlikleri yapmak en büyük hedefimiz ve bunu sadece ürün olarak değil, gastronomi olarak da ortaya koymaya çalışıyoruz. Ürün bazlı hareket, katma değeri ve markalaşmayı kaybettiriyor. Ürünlerimizi Türk mutfağı çatısı altında dünya ağız tadına uygun hale getirip satarsak sürdürülebilir bir katma değer yaratırız.”

Mutlu: İstanbul’dan yapılan ihracatın yüzde 25’ini maden ve mineral suları, elma suyu ile domates oluşturuyor

Mutlu, yılın ilk çeyreğinde İstanbul birlikten yapılan ihracatın yüzde 19,2’lik artışla 145 milyon dolara ulaştığını belirtti. Son 12 ayda, İstanbul’dan en fazla Almanya, Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık’a ihracat yapıldığını söyleyen Mutlu, bu üç ülkenin birliğin ihracatından yüzde 25 oranında pay aldığına dikkatleri çekti. Melisa Tokgöz Mutlu, İstanbul’dan yapılan ihracatın yüzde 25’ini maden ve mineral suları, elma suyu ile domatesin oluşturduğunu kaydetti.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, gönderdiği kutlama mesajında ödül alan firmaları tebrik ederek, ”120’yi aşkın ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştiren sektörümüzün ilk üç aylık verilerine baktığımızda ise 964 milyon dolar ile geçen yılın yüzde 3 üzerine çıktığımızı görüyoruz. Dünyada gıdaya olan talebin sürekli arttığı bir ortamda, sizlerin çok daha büyük rakamlara imza atabileceğinize yürekten inanıyorum. Bu duygu ve düşüncelerle ödül alan tüm firmalarımızı tebrik ediyor ve başarılarının devamını diliyorum” dedi.

60 firmaya ödül ve sertifika verildi

Açılış konuşmalarının ardından, İYMSİB bünyesinde en fazla ihracat yapan firmalar açıklanarak, 60 firmaya farklı kategorilerde ödül ve sertifikaları dağıtıldı.

Anadolu Etap, ilk sırada yer aldı

2023 yılında yaptığı ihracatla tüm sektörler içerisinde ilk sırayı Anadolu Etap Dış Ticaret alırken, TAT Gıda Sanayi ikinci, Mey İçki Sanayi ise üçüncü sırada yer aldı. Onu sırasıyla Tunay Gıda ile RAM Dış Ticaret takip etti. 

Alt sektörel dağılıma bakıldığında; alkollü İçecekler grubunda 2023 yılının lideri Mey İçki Sanayi olurken, Alkolsüz içeceklerde Anadolu Etap Dış Ticaret, Dondurulmuş ürünlerde Kerevitas Gıda, Yaş Meyve Sebze grubunda Çekok Gıda Sanayi, Konserve ürünler grubunda ise Tat Gıda Sanayi ilk sırada yer aldı.

Başarılı ihracatçılara ödüllerini veren İYMSİB Başkanı Melisa Tokgöz Mutlu’ya; İYMSİB Eski Başkanlarından Latif Ünal, İİB Koordinatör Başkanı ve İHBİR Başkanı Kazım Taycı ile sektörün duayenlerinden Abdulkadir Erbalcı eşlik etti.

Editör: Sude Yılmaz