Ham maddelerin limanlarda bekleme sürelerinin uzaması, sanayici ve ihracatçıların maliyetlerini artırarak sektörü zor durumda bırakıyor. İstanbul Sanayi Odası (İSO) Meclis Üyesi Fikret Kaya, gemilerin tahliye sürecinde limanlardaki işlem sürelerinin genellikle en az 4 gün, bazen ise 10 güne kadar uzadığını belirtti. Bu gecikmelerin, 10 adet 40'lık konteyner için 7 günlük liman ardiye ücretinin 140 bin TL’yi aştığını ifade eden Kaya, Ambarlı ve Haydarpaşa limanlarında uygulanan yüksek fiyatların dikkat çektiğini söyledi.
“Gemilerin geliş ve boşaltma süreçleri daha net planlanmalı ve bu işlemler hızlandırılmalıdır,” diyen Kaya, mevcut durumun düşük kur ve yüksek faizlerin etkisi altında kalan sanayici ve ihracatçılar üzerindeki yükü daha da artırdığını vurguladı. Limanlardaki konteyner bekleme sürelerinin 10 güne kadar çıkması, ardiye masraflarını ve kiraları ciddi oranda yükseltiyor. Bu durum, sektörde rekabet gücünü zayıflatan bir başka engel olarak öne çıkıyor.
Limanlardaki Bekleme Süreleri 10 Güne Ulaşıyor, Fahiş Fiyatlar Tepki Çekiyor
İstanbul Sanayi Odası (İSO) Meclis Üyesi Fikret Kaya, limanlarda ve antrepolarda özel şirketlerin prosedürlerinin iş süreçlerini yavaşlattığını ifade etti. Kaya, gemilerin tahliye işlemlerinde limanlardaki bekleme sürelerinin genellikle 4 günden kısa olmadığını, özellikle hafta sonları ve bayram dönemlerinde bu sürenin 10 güne kadar uzayabildiğini belirtti. Bekleme sürelerinin uzamasıyla birlikte ardiye masraflarının ve kira bedellerinin yükseldiğini vurgulayan Kaya, Ambarlı ve Haydarpaşa limanlarındaki yüksek fiyat uygulamalarına dikkat çekti. Kaya, gemilerin geliş ve tahliye işlemlerinin daha iyi planlanması ve hızlandırılması gerektiğini ifade etti.
Liman sahasındaki özel antrepo şirketlerinin fiyat politikalarına da değinen Kaya, sektörde rekabetin bulunmadığını ve fiyatların şeffaf bir şekilde belirlenip denetlenmesi gerektiğini söyledi. 10 adet 40'lık konteyner için 7 günlük liman ardiye ücretinin 140 bin TL’yi geçtiğini belirtti.
Antrepo Faturalarındaki Sorunlara İnceleme Çağrısı
Kaya, antrepo ve liman işletmeleri tarafından düzenlenen faturaların tutarsızlık içerdiğini ve bazı firmaların enerji payı adı altında ek masraflar talep ettiğini belirtti. Bu tür uygulamaların yönetmeliklere uygunluğunun denetlenmesi gerektiğini vurguladı.
Konteyner başına alınan depozito ücretlerinin iadesinde yaşanan gecikmelere de dikkat çeken Kaya, iadelerin genellikle 3 hafta ile 1 ay arasında gerçekleştirildiğini ve bunun ihracatçılara ek maliyet yarattığını dile getirdi. Bazı nakliye firmalarının, depozito almamak adına nakliyeyi kendi şirketleri aracılığıyla yapma şartı koyduğunu, bu durumun haksız rekabete yol açtığını ifade etti.
Kaya, ihracatçıların ve sanayicilerin gümrük sahasındaki işlemlerinin daha verimli hale getirilmesi gerektiğini belirterek, Türk sanayisinin yüzde 70’ini oluşturan KOBİ’lerin maliyetlerini azaltacak rekabetçi ve sürdürülebilir çözümler oluşturulmasının önemine değindi. Sanayicilerin sorunlarının çözümü için sonuç odaklı adımlar atılması gerektiğini vurgulayan Kaya, bu doğrultuda ilgili kurumlarla temaslarını sürdürdüklerini ve iş birliğine hazır olduklarını dile getirdi.